Determinatie gynandromorf Lasioglossum

Gestart door vaswel, augustus 19, 2019, 22:03:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

vaswel

Vorige week deze Lasioglossum verzameld. In het veld leek het me een vrouwjte maar bij thuiskomst vielen direct een aantal afwijkende zaken op. Zo heeft de bij twee sterk verschillende achterpoten. Links een 'gewone' vrouwlijke poot met scopa, rechts een slankere poot zonder scopa maar met lichte basistarsus en basis van tibia. Ook in het gezicht is een duidelijke tweedeling zichtbaar met aan de rechterkant lichtere beharing en een lichte vlek op het onderste deel van de clypeus.

Het betreft dus een gynandromorf exemplaar. Wel het een en ander over gelezen maar nog zelf nog niet eerder waargenomen.

Mijn vraag is of de determinatie als Lasioglossum leucozonium correct is. De dorsale franje op de (vrouwelijke) achtertibia is namelijk niet donker/zwart. Verder lijken alle andere kenmerken mij te kloppen.


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178229084/.
1 Matte bandgroefbij - Lasioglossum leucozonium imago, handvangst en in collectie
datum: 2019-08-14
locatie: Balloƫrveld - Oost (DR)

foto's:






Vriendelijke groet,
Simon Olk
Vriendelijke groet Simon

wilde

#1
De dorsale franje op de (vrouwelijke) achtertibia is niet zwart.
Dat kenmerk staat in de tabel van Falk. Ik heb diverse vrouwtjes Lasioglossum leucozonium gefotografeerd (ook de punctering van tergiet 1), maar wat met dorsale franje wordt bedoeld is voor mij een raadsel. Het moet lijkt mij iets anders zijn dan de scopa, maar meestal is de gehele scopa licht gekleurd en zeker niet zwart, ook niet de bovenkant (dorsale deel). Waar zwart is te zien is het de chitine die doorschemert.

Als je kijkt op de site van Steven Falk is er bij de vrouwtjes een exemplaar waar dorsaal korte zwarte stekelhaartjes tussen de langere scopaharen lijken te zitten. Helaas niet op alle foto's, maar bij slechts 1 exemplaar. Die haartjes zijn toch ook geen 'franje' te noemen. Het is erg raadselachtig wat in de tabel bij vrouwtjes groep B (pag. 182) bedoeld wordt.
Het afwezig zijn van zwarte franjeharen lijkt me geen punt om te twijfelen aan L. leucozonium.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me