Welk 'gedrag' ? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, augustus 18, 2019, 17:27:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Vandaag zag ik deze zonnebloem. Deze is niet door mensen aangeplant.
Maar in Noorwegen voeren we de vogels voornamelijk met zonnebloemzaad.
Waarschijnlijk heeft een vogel of eekhoorn ofzo, een zonnebloemzaadje meegenomen van de voederplaats,
en hier laten vallen of verstopt of niet opgegeten of wat dan ook.

Ik wilde deze waarneming invoeren om deze zonnebloem vast te leggen en ook te laten zien dat op deze manier zaden verspreiden.
Ik ga er vanuit dat deze zonnebloem hier niet 100% natuurlijk is. Maar afkomstig is van het zonnebloemzaad wat mensen de vogels enz voeren.

Welk gedrag kan ik het beste bij deze waarneming invoeren?

Is het 'natuurlijk', omdat het een natuurlijke manier is van verspreiding? Of toch aangevoerd oid omdat het zaad door mensen is aangevoerd?

https://observation.org/waarneming/view/178164851
Zonnebloem - Helianthus annuus gezien op 2019-08-18 Norway - Øyer



Groetjes, Marleen

corzonneveld

Tja, of je zo'n soort verspreiding 'natuurlijk' wilt noemen of niet, is een kwestie van wat je onder 'natuurlijk' verstaat. De menselijke bijdrage aan de verspreiding is, zoals je al aangeeft, nadrukkelijk aanwezig. Ik zou geneigd zijn dit voorkomen 'adventief' te noemen. Maar omdat het een kweekvorm is, is het nog maar de vraag of dat begrip wel van toepassing is!

Ik zou de waarneming gewoon invoeren, zonder me druk te maken over hoe de plant daar terecht is gekomen. De waarneming is zeker, de rest is interpretatie...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl