Hoofdmenu

kleine rietgans??

Gestart door jennifer88, oktober 22, 2004, 14:45:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jennifer88

vandaag heb ik een aantal ganzen op een veld gespot.
maar ook een stel rietganzen of kleine rietganzen.
ze stonden afgezonderd van anderen ganzen dus heb niet echt hun grootte kunnen bekijken (stonden aan de ander kant)
kan iemand mij het voornaamste kenmerk vertellen waaraan je deze kan onderscheiden?
groetjs jennifer :wub:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

matthijsbroere

Kleine rietganzen hebben roze poten, taiga- en toendrarietgans niet.
Kleine rietganzen hebben roze op de snavel, taiga- en toendrarietgans niet.
In vlucht moet er veel wit opvallen aan de staart bij kleine rietgans.

Groeten
Matthijs Broere

BWoets

En Kleine Rietganzen hebben een veel lichtere rug dan andere ganzen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

Kleine Rietgans (Anser brachyrhychus):


Taiga Rietgans (Anser fabalis):


Toendra Rietgans (Anser serrirostris)


Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de Toendra- en Taiga Rietgans (voorheen beschouwd als ondersoorten) maar moeilijk/zelden goed uit elkaar kan houden!

matthijsbroere

Dat kan best lastig zijn ja. Vooral ook omdat er variatie zit in bijvoorbeeld de snavelkleur bij Taigarietgans.
Taiga's hebben over het algemeen meer oranje op de snavel dan Toendra's (maar helaas zit hier veel variatie in), Taiga's zijn groter dan Toendra's, en Taiga's hebben een langere nek dan Toendra's.
Soms hebben Taiga's een witte kol/rand langs de snavel, bij Toendra's heb je dit niet geloof ik.
Taiga's zijn schaarser dan Toendra's trouwens.

Met al deze kenmerken kun je ons nu misschien vertellen welk merk rietgans je gezien hebt Jennifer? Ben wel benieuwd eigenlijk.  
Matthijs Broere

BWoets

Het ligt niet zo simpel als jij nu beschrijft hoor Matthijs.
Het is allemaal nog veel ingewikkelder.

Het artikel vorig jaar in DBA is erg goed en gemaakt door de rietganzenmannen van Nederland.
Die weten er echt alles van.

Zo zagen die hier 500 Taiga's tussen de Toendra's terwijl ik niet verder kwam dan 10.
Maar hun zag nog weer allerlei ondersoorten.

De onderstaande link is ook wel handig:
http://home.planet.nl/~lbird/HerkenningTaigaToendra.htm

Overigens Jennifer, het is een lelijke foto van die Kleine Rietgans hier op het forum, het is er wel 1, maar in het veld lijken ze heel anders.

Hier wel een mooie foto waarop je alle kenmerken aardig kan zien.
http://home.hetnet.nl/~benvandenbroek/0371..._rietgans_4.jpg
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

#6
Als de kenmerken van Taiga- en Toendrarietgans dan zo dicht bij elkaar liggen...
WAAROM hebben ze dan ooit besloten om deze ONDERSOORTEN te scheiden als verschillende SOORTEN?!
Blijkbaar zijn de verschillen zo minimaal dat je ze eigenlijk als een en dezelfde soort kunt zien, en dus als verschillende subspecies...dat was tot voor enkele jaren terug ook nog zo, en wordt door diverse ornithologen nog steeds ondersteund.
Het zal wel weer met DNA onderzoeken te maken hebben...
Komt Bart Ebbinge nooit op dit forum? Ik heb ooit eens contact met hem gehad via e-mail (3 jaar geleden ofzo)...hij zal vast iets kunnen uitleggen toch?

Zoals het Rotganzen verhaal; er is één soort, verdeeld in 3 ondersoorten
- Zwartbuik of Pacifische (Branta bernicla nigricans)
- Russische (Branta bernicla bernicla) = nominaatvorm
- Lichtbuik of Atlantische (Branta bernicla hrota)
Welke overigens wel iets makkelijker herkenbaar zijn dan de verschillende rietgans ondersoorten...
Zie hier de drie Rotgans ondersoorten

BWoets

Zwartbuik = Rotgans
Russische = Zwarte Rotgans
Lichtbuik = Witbuikrotgans

Even voor de vogelaars onder ons  :D  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jennifer88

nou het beestje had oranje poten, ik ben net met een vriend van me wezen kijken.
hij zegt taiga rietgans op basis van de lange dunne nek,
wat later wel goed bleek te zijn, want na een kwartiertje verder kijken zagen we er een paar met een kortere nek geen kleine rietgans want die kwam later,
echt maf, k heb ze allemaal op een dag gezien als ik me vriend mag geloven,
ik heb eigenlijk zoietsvan,
t is toch moeilijk te onderscheiden, dat van die taiga ben ik niet zo zeker van.
(ben overigens erg blij met t ganzen veldje, alles loopt daar, behalve roodhals en brandgans, die heb ik daar nog neit gezien)
dat van die rotganzen is ook lekker ingewikkeld zeg, t zou veel handiger zijn als die ganzen een bordje om hun nek hadden hangen maja, daarvoor is het uitzoeken veel te leuk.
bedankt voor jullie reacties, hebben jullie trouwens wel eens een dwerggans gezien?

kusjes jennifer :duim:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

BWoets

Volgens mij staan op die onderste foto van Jan waar hij het Toendra's noemt een Toendra en een Taiga.
Den linker een Taiga en de rechter een Toendra.
Maar ik weet het niet zeker.

En ja Jennifer ik heb wel Dwergganzen gezien.
Anjum - de Kolken (FR) is een goede plek bij het Lauwersmeer, of de Putten bij Camperduin (NH)

Groeten Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rick van der Weijde

En anders Strijen (ZH) wel... ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jennifer88

jah ik woon in gelderland en heb niet echt vervoer,
dus blijft t bij de ooijpolder
groetje jennifer <_<  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

jasper

Zitten ook mooie soorten in Ooijpolder  ;)  

Rick van der Weijde

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

rik

Jan , Sorry als ik u verbeter , maar ik denk dat de tweede foto van de rusrotgans er geen is .
Volgens mij is dit ook een witbuik.
Kijk eens op www.maremma-birds.be  bij watervogels .

Jan Harteman

#15
Dan zal ik dat moeten aanpassen denk ik.
(ik heb die niet zelf op naam durven brengen, een vriend van me zei dat hij het wist...maar dat was dus ook niet goed?)