Varen Macedonie: Cystopteris fragilis? -> alpina

Gestart door corzonneveld, augustus 18, 2019, 10:35:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/178146034
Blaasvaren - Cystopteris fragilis gezien op 2019-07-28 Macedonia - Mavrovo and Rostusa
Foto's:




De sori lijken wel te kloppen, maar het blad is diep ingesneden. Bij gebrek aan beter kies ik voor fragilis, kan dat er mee door?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Johan_N

Gezien de standplaats denk ik eerder aan C. alpina, maar of die daar voorkomt?

Johan

corzonneveld

Dank voor de tip!

olgens POWO wel, Pils behandelt alpina als subsp. dus qua verspreiding kan het.

Ik heb in Pild gekeken naar het onderscheid, dat is subtiel. De fijnste 'pinnae' zouden bij alpina 'linear-oblong' zijn, en bij fragilis 'ovate-oblong'.  Ik denk dat de pinnae op mijn detailfoto beter als linea-oblong te omschrijven zijn, en dan kom je inderdaad uit op alpina.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Een doorslaggevend verschil tussen C.fragilis en C.alpina(C.frag.ssp.alp.) zit hem in de manier waarop de nerven lopen in de deelblaadjes: als de  nerf meestal eindigt in de TOP van de tanden  van de deelblaadjes dan is het C.fragilis en als de nerven in in de BOCHTEN tussen de tanden van de deelblaadjes eindigen dan is het C.alpina. Het is niet heel goed te zien maar wanneer je focust op de bladgedeelten met de minste sori lijken de nerven meestal te eindigen in de TOP van de tanden. Misschien dat een uitsnede meer zekerheid geeft.  >>>C.fragilis.
De hoogte boven zeeniveau zegt niet zo veel (hier 1760m) omdat C.fragilis op coliien tot alpien niveau aangetroffen wordt.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Ja, ik had dat met waar de nerven eindigen gezien in Pils; echter, de foto die hij van alpina geeft, laat dat volgens mij niet zien. Vandaar dat ik op de vorm van de deelblaadjes lette, maar ook daar is het verschil minimaal.

Hier een uitvergroting - meer zit er niet in...

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

De plaatsen met geel omcirkeld laten duidelijk de nerven zien, die eindigen in de toppen van de tandjes >>C.fragilis
met vriendelijke groet, Emanuel