Alant uit Noord-Macedonie

Gestart door corzonneveld, augustus 17, 2019, 21:57:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/178132502
Alant spec. - Inula spec. gezien op 2019-07-28 Macedonia - Mavrovo and Rostusa
Foto's:










Ik probeer hier een naam bij te vinden, en vermoed dat het Inula oculus-christi zou kunnen zijn. Echter, op een paar punten vind ik het lastig de tabel in Pils (Illustrated Flora of Albania) te interpreteren. Eén zo'n punt is dit: upper surface of leaves with/without prominent reticulate venetation. Hoe zouden jullie dat interpreteren aan de hand van mijn foto's?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Oei , das een lastige.
Als t alleen om de bovenkant gaat dan ben ik licht geneigd om te zeggen : " with "
Want de andere mogelijkheid is parallel-vormige nervatuur en die lijkt t me niet.
Maar volgens mij móet je welhaast op Oculus-Christi uitkomen...
Ik heb álle voorkomende soorten in Macedonië kritisch nagelopen [Günther Blaich laat ze bijna allemaal zien] en kan geen alternatief vinden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Dank je Rien voor het speurwerk! En mooi dat we op hetzelfde uitkomen.  :angel:

Uiteraard denkt POWO er weer net iets anders over:
CiteerThis is a synonym of Pentanema oculus-christi (L.) D.Gut.Larr., Santos-Vicente, Anderb., E.Rico & M.M

Taxonomie lijkt soms wel op poëzie... :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Die POWO lijkt er vaker anders over te denken..
Ik kijk liever naar de Plant List ,die 'm vrolijk accepteert en Pentanema O-C niet eens kent.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Maar dat is misschien omdat the Plant List niet zo up-to-date is (de move van Inula naar Pentanema is uit 2018). Ik heb begrepen dat POWO actueler is, en ook ten grondslag ligt aan de benamingen van observado.

Maar het blijft frustrerend dat er niet één source is die door iedereen gebruikt wordt, de ultieme autoriteit.

Zie ook de International Plant Names Index, https://www.ipni.org/n/226012-1.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

#5
Denk ook dat het hoogstwaarschijnlijk (Inula) Pentanema oculus-christi is, hoewel de beharing aan de magere kant is. Kan geen goed alternatief vinden.
Bladeren moeten aan beide kanten ook klierharen hebben hoewel dat niet altijd te zien zou zijn vanwege de beharing. Wat betreft "upper surface of leaves with/without prominent reticulate venetation": de NETvormige nervatuur moet juist NIET duidelijk te zien zijn anders kom je op soorten uit als: I.hirta, salicina en spiraeifolia en die zijn het niet.
Gelukkig is de naamgeving aan allerlei regels gebonden.  Al 300 jaar veranderen namen door voortschrijdend inzicht en dat zal nog wel even doorgaan. De waarnemers moeten mee in die flow....
met vriendelijke groet, Emanuel