Determinatievraag

Gestart door WijnandvB, augustus 17, 2019, 08:10:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Goedemorgen mensen,
Graag jullie hulp bij het op naam brengen van deze soort.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178029816/.
1 Mos onbekend - Bryophyta indet. kapselend, veldwaarneming
datum: 2019-08-15
locatie: Ede - Groene grens zuid (UT)

foto's:



vdvaart

Deze heb ik bij de validatie al gezien. Het is een haarmos maar welke durf ik niet te zeggen. Ik zoek altijd naar een scherp beeld van de bovenkant van de geopende blaadjes, om te zien of het zandhaarmos kan zijn, met vliezige bladranden op het bladoppervlak geslagen. Dat kan ik hier niet zien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

WijnandvB

Dank je wel voor de toelichting.
Zandhaarmos zal het waarschijnlijk niet zijn vanwege de erg natte biotoop waarin de soort groeit. Het is overwegend een moerassige deel.

Mvrgr, Wijnand.

vdvaart

Ik zeg zandhaarmos, maar die soort heeft ook een varieteit veenhaarmos die meer tussen veenmossen groeit. Als je die soort kunt uitsluiten kom je bij gewoon of fraai haarmos, en daar moet je met kapsels uit kunnen komen. Van belang is het ringetje tussen kapselsteel en kapselhoofd, dat bij gewoon haarmos duidelijk afgesnoerd is van het hoofdje en bij fraai haarmos er tegenaan is geplakt. Ik meen hier het laatste te zien. Maar omdat ik van foto zand/veenhaarmos niet kan uitsluiten blijf ik onzeker.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

WijnandvB

Bij mijn volgende bezoek ga ik nog meer en gedetailleerdere foto's proberen te maken.