onbekende gele bloem

Gestart door Mosmanneke, augustus 16, 2019, 17:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Een jaar of 6 geleden vonden we in de Cevennen deze bloem. We zouden er graag een naam aan willen geven, maar dat is tot nog toe niet gelukt. Het zou mooi zijn als we nu alsnog achter de naam zouden komen.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

corzonneveld

Een mogelijk begin is Aurinia
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Of Alyssum, een overblijvende soort lijkt me.

e.kneepkens

Als het een Alyssum is dan zou het A.campestre=A.simplex kunnen zijn. In de Flora Gallica wordt de kleur omschreven als lichtgeel maar de kleur is behoorlijk variabel. Als ik determineer met de Flora Gallica en A.campestre verwerp, kom ik alleen bij soorten die NIET in de Cevennes voorkomen behalve A.montanum. Dus, als het een Alyssum is dan wordt het A.campestre of A.montanum.
Zijn er nog foto's waar de bladeren op staan ?
Opvallend is dat de kelkbladeren nog om de vruchten zitten/even een puntje om in de gaten te houden bij de determinatie bij Alyssum.
Ik laat het nog ven bezinken; misschien toch nog een heel ander geslacht ...........?
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Een simplex zie ik er niet in wegens het soort beharing (zie andere wnn op Obs van simplex).
De stijl is lang dus dat zit goed voor montanum.

Mosmanneke

Ik heb nog een foto gevonden waar wel iets van de bladeren is te zien. In de 'Bergflora van Europa' noemen ze het 'Bergschildzaad'. In de Flora Helvetica stond verder dat bij Alyssum alyssoides (Bleek Schildzaad) de kelkbladen nog om de vruchten zitten. Dat lijkt me best een belangrijke aanwijzing voor de soort.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Plantoon

Alyssum alyssoides is geen synoniem van A. montana. De eerste heeft kleine bleekgele bloemetjes en komt niet in aanmerking.
Die tweede foto vind ik niet en je wnn staat niet op Observado of de link ontbreekt. Kan je dit nog regelen? Dank.

Mosmanneke

Ik beweer toch ook niet dat montana een synoniem is van alyssoides? Wat kleur en grootte van de bloem betreft kan het dus geen Alyssum alyssoides zijn. Misschien ligt het dan aan het stadium van ontwikkeling dat de kelkblaadjes nog om de vrucht zitten. Dus ga ik nu toch maar voor Alyssum montanum Bedankt allemaal voor het meedenken.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

e.kneepkens

Mee eens, A.montanum. De bladeren zijn op de nieuwe foto nu wel goed te zien.
Alleen vreemd dat de kelkbladeren nog niet gevallen zijn. Maar er komt geen andere soort in aanmerking.
met vriendelijke groet, Emanuel

Mosmanneke

Dank voor de bevestiging.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers