Welke beestjes nemen mijn kamer over?

Gestart door ellie___, augustus 15, 2019, 20:07:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

ellie___

Hej!

Twee dagen geleden vond ik een stukje mos in mijn bed, wat een bewegend stukje mos bleek te zijn. Aangezien ik met raam open en half in een bos woon, hechtte ik er verder geen belang aan. Vandaag vond ik echter nog een paar van deze beestjes (zie bijlage foto) en ontdekte ik dat mijn volledige vensterbank vol kruipt!! Op de foto is het niet zo goed te zien, maar de meeste op de vensterbank lijken rups-achtig en hebben haartjes. Ze zijn donkerbruin/zwart met een geel/oranje streep. Het viel me vandaag en enkele dagen geleden op dat er kleine bruine bolletjes op mijn vensterbank lagen, en deze lijken uitgekomen tot de beestjes die u kan zien. Ze zijn een pinkbreedte groot en hebben een duidelijk hoofdje. HELP welke beestjes zijn dit en wat moet ik doen?

Alvast bedankt!

A.Vijge

Beste Ellie,

Probeer de rupsjes voorzichtig in een glazen vaas of pot te doen en doe er wat bladeren van de bomen in de buurt van je raam bij in. Als je dit afsluit met iets "gaasachtigs" dan kun je ze makkelijk bekijken en verse blaadjes voeren.
Kun je een foto maken die dichterbij genomen is?
Misschien kan iemand ze dan determineren.
Wie weet wat voor bijzonder vondst je misschien hebt!
gr, Ati

Rayan Majoor

Een bewegend stukje mos in je bed en daar hecht je in eerste instantie geen belang aan... :rolleye: :angel:
Ondanks dat er op de foto al wel te zien was welke soort het was, kreeg ik tijdens het lezen een paar vragen die je verder in je verhaal alweer beantwoordde. Bijna het hele verhaal is compleet. De bruine bolletjes in de vensterbank zullen inderdaad de eitjes zijn, er zal ooit een volwassen vrouwtjesvlinder 'opgesloten' hebben gezeten (soms kunnen ze met een open raam ook gewoon de weg naar buiten niet vinden) of door licht aangetrokken zijn geweest en zo hier de eitjes hebben gelegd... en nu vind je de jonge rupsjes die op zoek gaan naar voedsel. Je hebt hier namelijk de rupsjes van de hageheld. Normaal laat de vrouwtjesvlinder tijdens het vliegen de eitjes gewoon vallen (de rupsjes eten van alles dus die redden zich wel wat voedsel betreft). Omdat ze niet 'zorgzaam' voor de eitjes is, is de kans ook nog groter dat ze dus op een plek als de vensterbank eitjes legt wanneer ze hier vast zit of door licht aangetrokken is (dat laatste kan echt een probleem zijn: sommige vlinders zijn zodanig door licht aangetrokken dat ze hun hele leven bij het licht blijven zitten en hier al hun eitjes leggen, ver van enige voedselbron voor rupsen vandaan).
In ieder geval zal je de rupsen dus gewoon buiten kunnen zetten en dan vinden ze vanzelf hun voedsel (bosbes bijvoorbeeld) wel. Een bijgesneden foto van de rupsen en een van de eitjes (wat ervan over is) zou leuk/handig zijn, maar wat ik zie kan haast alleen maar een jonge hageheld zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl