Weegbree Montenegro-> Plantago holosteum?

Gestart door corzonneveld, augustus 13, 2019, 19:34:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/177930907
Plantago holosteum gezien op 2019-07-24 Montenegro - Žabljak
Foto's:




Beetje erg uitgebloeid... Maar het blad lijkt me heel karakteristiek, zo grasachtig. Wat denken jullie?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Determineren met de FL.EUROPAEA levert P.subulata op. Daar wordt ook gemeld dat P.holosteum waarschijnlijk een variant van P.subulata is.
POWO beschouwd P.holosteum als synon. van P.subulata, TPL. idem.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Dank, dan zet ik 'm als subulata weg.

Vreems dat als observado POWO volgt, je toch synoniemen kan invoeren. Niet bevorderlijk voor het overzicht...  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Citaat van: corzonneveld op augustus 13, 2019, 22:16:41 PM
Vreems dat als observado POWO volgt, je toch synoniemen kan invoeren. Niet bevorderlijk voor het overzicht...  :rolleye:
Helemaal mee eens.Ik weet niet wie hier verantwoordelijk voor is.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

#4
P. holosteum wordt ook wel gezien als ondersoort van P. subulata maar volgens Flora Iberica zijn P. holosteum Scop. en P. subulata L. geen synoniemen. P. subulata is een plant met een heel bijzonder aspect waarvan (ondermeer) de afgestorven bladeren aan de plant blijven met een kort stijf blad van max 2,5cm (bij holosteum vallen de bladeren af en zijn ze langer, to max 7 (12) cm, hoewel dat veel minder is bij specimen uit het hooggebergte). Voor het Iberisch schiereiland geldt dat P. subulata enkel groeit op kliffen aan de kust van de Costa Brava. P. holosteum daarentegen is een wijdverspreide plant uit de bergen (200)700-200(3100) m.
Deze plant lijkt dus eerder aan te sluiten bij P. holosteum, sensu Flora Iberica.
Maar persoonlijk durf ik echter Plantago maritima subsp. serpentina niet uit te sluiten.
Misschien niet onbelangrijk: P. holosteum is een plant van zure ondergrond, P. maritima subsp. maritima van basische grond.
Op Observado staan heel wat waarnemingen van deze Plantago's

e.kneepkens

Ik begrijp nu in ieder geval waarom het mogelijk is P.subulata L. en P.holosteum Scop. apart in te voeren zijn bij Observado. Ze worden als 2 soorten gezien, zoals Plantoon duidelijk aangeeft (FL.IBERICA)
POWO en TPL volgen blijkbaar andere bronnen.
P.subulata is idd. een plant aan de kust en P.holosteum een plant van het hoge binnenland. De wnm is gedaan op 1362m dus is het logisch om hem P.holosteum te noemen. Of P.mar.ssp.serp. ook in aanmerking komt kan nu niet beoordelen.
Wanneer je op de soort P.subulata zoekt in Observado dan komen er 110 wnm van P.sub. en van P.holos.
Wanneer je op de soort P.holostea zoekt in Observado dan komen er 110 wnm van P.holos en van P.sub.
Ik snap niet hoe dat kan.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

hm, zei Tom Poes - en nu ik ook. 'Mijn' weegbree kwam duidelijk van karstgrond, dus basisch. Dat bijt een beetje met wat Plantoon vermeld  :rolleyes:

Wat is wijsheid hier?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Emmanuel en iedereen die meeleest: beide taxa werden vanuit verschillende databases ingevoerd en nadien gesynonimiseerd omdat POWO vind dat het synoniemen zijn. Voor Observado zijn het nu dus synoniemen. Of dat terecht is of niet laat ik in het midden.

Aan Cor: de plant invoeren als Plantago spec. lijkt me een logische optie maar Plantago maritima subsp. serpentina met vraagteken is ook een goede optie. Of er nog alternatieven zijn voor die streek weet ik niet.
Ter info: Plantago maritima subsp. serpentina heeft vaak een breder blad dan P. holosteum maar niet altijd. Bij twijfel kan je het onderscheid maken door te kijken naar de doorsnede vd top vh blad: plat of gootvormig bij maritima (en alpina) en driehoekig bij holosteum en subulata.