Welke paddenstoel is dit?

Gestart door LexvanB, augustus 09, 2019, 20:01:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

LexvanB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177731788/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2019-08-07
locatie: Maartensdijk - Landgoed Eyckenstein (UT)

foto's:



De automatische voorstellen van Waarneming kloppen volgens mij niet.

Vriendelijke groeten,
Lex van Boetzelaer.

rietvanoosten

Lijkt mij Groot kalkschuim ( Mucilago crustacea ), een slijmzwam.
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

De suggestie is begrijpelijk Riet, maar gezien de toch wat fijnere structuur en het groeien op een stam lijkt me dit een bleek gekleurde Fuligo septica (Heksenboter).
Groeten Marian

rietvanoosten

Dank je wel Marian, weer wat geleerd!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

LexvanB

Van Henk Monster ontving ik (Lex van Boetzelaer) de volgende reactie:

Beste Lex,
dit is met grote zekerheid Heksenboter. Dat valt af te leiden uit de netstructuur van het huidje. Dit begint korrelig/slijmerig met een vaak gele kleur en verdroogt dan bij rijping. De kern wordt dan bruin pasteus en krimpt zodat het huidje los komt te liggen en er plaatselijk van af valt. Ik doe de test (voor de Admins) altijd door er met mijn vinger een gleuf in te trekken. Verder zie je een zogeheten kruipspoor, ofwel slijmresten van de plaats waar deze slijmzwam eerst groeide. Ze leven van micro-organismen op het houtoppervlak en kunnen  soms in een etmaal tijd van plaats verschuiven. Reden dat men vroeger dacht dat deze zwammen behekst waren. En omdat ze in het jonge stadium nogal op zachte boter lijken wordt dit Heksenboter genoemd. Tenslotte worden ze heel bruin (sporen)poederig en verdwijnen door wind/regen.
Ik heb er veel van mogen spotten. zie:
https://waarneming.nl/user/photos/117626?groep=0&sex=0&z=0&q=heksenboter&from=2014-08-09&to=2019-08-09&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen, Henk Monster

LexvanB

Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat heksenboter alleen geel is. Daardoor herkende ik deze niet. Dank allen, ik ga de waarneming aanpassen.

Vriendelijke groeten,
Lex van Boetzelaer

paddenstoelenmonster

Beste Lex,
ik ben het niet helemaal met je eens dat de automatische voorstellen niet kloppen. Soms zitten ze er inderdaad naast, maar juist ook heel vaak wijzen ze in de goede richting. Heksenboters worden inderdaad vaak voor Boompuisten uitgemaakt. Nu is het net als met spraakherkenning en gezichtsherkenningssoftware. Als ze in meer dan 90% goed zitten is iedereen dolenthousiast. Hoe hoog de score is met OBS identify weet ik niet, maar 100% is een illusie. Je moet je ook bedenken dat determineren niet alleen een kwestie is van pixels herkennen, maar ook leefomstandigheden, tijdstip in het jaar, geur, structuur, ondergrond/houtsoort en ga zo maar door. Het is ook altijd zaak om meerdere foto's van een zwam te nemen (bovenkant/zijkant/onderkant en liefst wat details. Juist omdat houtzwammen zo enorm variabel van vorm en kleur zijn en ze daarom meestal afwijken van de plaatjes in de gidsen, ben ik erg geinteresseerd in het herkennen van die (jonge) soorten. Je verbaast je iedere keer weer over de ontwikkeling van die zwammen. daarom maak ik ook nogal eens een serie daarvan door om de dag er een foto van te nemen. Kijk maar eens bijv. naar mijn zeer uitgebreide serie van een 10-tal jonge Harslakzwammen hier vlak bij mijn huis. je kunt van OBS identify toch niet verwachten dat ze met zo'n enorme variatie in kleur (al of niet bedekt met bruin sporenpoeder) het correcte antwoord geven. Zie : https://waarneming.nl/waarneming/view/176857646?_popup=1
Ik hoop/verwacht dat OBS identify een zekere mate van een zelflerend systeem is, zodat goedgekeurde waarnemingen dan ook in de database opgenomen worden. Verder is het natuurlijk erg belangrijk dat als er 4 varianten voorgesteld worden dat je die - door op de naam te klikken - nader analyseert (bij waarneming.nl of met behulp van Gidsen) zodat je een controle kunt uitvoeren. dan vallen er al snel veel af. Succes en blijven volhouden, want ..... aldoende leert men. Met een hartelijke groet weer uit Schaarsbergen, Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Marian Jagers

De herkenningssoftware is een hulpmiddel. De ene keer helpt hij je met de goede suggestie of je krijgt een richting om in te gaan zoeken en de andere keer zit hij er volkomen naast. Het is vooral de waarnemer die hier op een goede manier mee om moet leren gaan.

Voor paddenstoelen en slijmzwammen zul je de software nooitkunnen vertrouwen. Onmogelijk! O.a. zijn ze er te weinig vorm- en kleurvast voor, er zijn veel te veel soorten en heel veel daarvan die alleen op microscopische details te onderscheiden zijn (zelfs alleen op basis van DNA uit elkaar te houden).

Paddenstoelen en slijmzwammen maar dat geldt ook voor bepaalde andere organismen moet je zien als een hele grote studie.

Bij Heksenboter worden overigens meer varianten onderscheiden. Hiervoor zul je het vruchtlichaam ook open moeten maken en naar de kleur van de structuur van het netwerk moeten kijken.
In Nederland worden deze variaties op het moment niet meer onderscheiden maar in andere landen hebben ze daar mogelijk een andere opvatting over en geldt het onderscheid nog wel.


Groeten Marian

LexvanB

Zo algemeen bedoelde ik mijn opmerking ook beslist niet, hoor. Ik vind het juist zeer bewonderenswaardig hoe goed de software de analyses doen. Allen bij deze waarneming kwamen er voorstellen uit die niet klopten en daarom heb ik de waarneming op Forum geplaatst. Verder dus niets dan lof!


Marian Jagers

Citaat van: LexvanB op augustus 11, 2019, 21:26:49 PM
Allen bij deze waarneming kwamen er voorstellen uit die niet klopten en daarom heb ik de waarneming op Forum geplaatst. Verder dus niets dan lof!
Onbetrouwbaar dus (en dat zal zo blijven). Veel erger, deze manier van determineren houdt uitholling van kennis in. Een volstrekt verkeerde voorstelling van wat paddenstoelen determineren inhoudt. Wie duikt er nog de literatuur als je zo namen voorgeschoteld krijgt? Wie zal op termijn nog in staat zijn te controleren of wat de computer voorschotelt, correct is?

Verder ben ik het met je eens dat wat zo'n fotoherkenningsprogramma wel kan, bewondering afdwingt.
Groeten Marian

dreka

Hallo , is dit ook de heksenboter , vandaag gezien in Winterberg duitsland.

Groetjes dreka
Wij houden van Paddenstoelen

Marian Jagers

Dag Dreka,

Dat zit er wel in, ja.
Groeten Marian

dreka

Wij houden van Paddenstoelen