Hoofdmenu

kever

Gestart door rene8, augustus 09, 2019, 17:18:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene8

 :police: :wacko: :huh: :-[ :'( :angry:

Douwe van der Ploeg

Graag altijd locatie en datum van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als kever onbekend) en dan de knop "Hulp forum" te gebruiken (onder opties), zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.
Douwe van der Ploeg

pdeknijff

Een Malthinus spec., verder kom je volgens mij niet met alleen foto's.
m.vr.gr.,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

pdeknijff

Rustig, rustig, Rene.
Douwe heeft weldegelijk een punt.
Uitgaande van het gegeven dat iedere ingevoerde waarneming waardevol is ( of later kan blijken te zijn), is het een goed uitgangspunt om voorgelegde probleemgevallen te baseren op waarnemingen die eerst zijn ingevoerd, en dan, via een forumhulpverzoek hier terechtkomen.
Iedereen op dit forum doet alles geheel gratis en in de schaarse vrije tijd.

In jouw geval, is een exacte locatie weldegelijk belangrijk.
Zo komen in de UK maar vier soorten Malthinus voor, maar in Nederland en de ons omringende landen, veel meer.
Dus, informatie betreffende de exacte lokatie kan soms helpen bij het maken van keuzes.

Er is een nogal vast clubje mensen die hun probleemgevallen, soms een hele serie, alleen op het forum voorleggen, en, na hulp, horen of zien we er nooit meer iets van.
Deze info zal waarschijnlijk worden gebruikt om ergens op een "pronksite" de juiste naam bij het juiste beestje te plakken. Dat is niet erg, en mag best, maar dan is een ingevoerde waarneming wel een redelijke "beloning" voor onze inspanningen.

m.vr.gr.,

Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Douwe van der Ploeg

#4
Dus je weigert informatie te geven die NODIG is voor een determinatie, wordt boos als mensen erop wijzen dat dat nuttig (en zelfs vereist) is, maar je gaat de waarneming ook niet invoeren?
Ik vermoed dat Peter voor het gemak er maar vanuit gaat dat de foto in Nederland / West-Europa is genomen. Ik doe dat niet, en kan dus geen soorten uitsluiten die hier niet zitten, maar bijvoorbeeld op allerlei vakantiebestemmingen wel. En zelfs binnen Nederland zijn er plekken waar bij sommige probleemgevallen slechts één soort "mogelijk" is. Nogmaals: locatie helpt en is eigenlijk vereist. Ik stel voor dat je eens drie keer rustig ademhaalt, mijn opmerking nog eens rustig doorleest, en even nadenkt over waarom ik vraag om deze informatie, in plaats van gelijk met vol gas de bocht uit te vliegen.

Het is toch van de zotte dat jij verwacht dat wij op foto's zonder enige informatie gaan zitten puzzelen, zonder dat je zelfs ook maar de waarneming invoert (en zo wat terugdoet in het kader van onderzoek en bescherming)? Juist omdat je blijkbaar bijna 1000 waarnemingen hebt ingevored zou je beter moeten weten.

Ja, een forum is een plek waar je dingen kan leren. Maar een forum heeft, net zoals elke gemeenschap, ook regels. Zowel geschreven als ongeschreven. Het feit dat je altijd informatie levert bij determinatieverzoeken is zo'n ongeschreven regel.

Oh, en dat ik admin ben voor zoogdieren op Observado heeft natuurlijk totaal geen relevantie voor een vraag over kevers op het forum.
Douwe van der Ploeg

rene8


gbeersma

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 10, 2019, 20:23:19 PM
Maar een forum heeft, net zoals elke gemeenschap, ook regels. Zowel geschreven als ongeschreven.

Ik heb er al eens voor gepleit dat het forum zo ingericht wordt dat het stellen van een vraag alleen mogelijk is als dit gekoppeld is aan een ingevoerde waarneming. Daar is nooit iets mee gedaan. Maar veel eenvoudiger is het om dit in de geschreven regels toe te voegen. Iedereen die het forum alleen voor eigen gewin gebruikt kan hier dan op gewezen worden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rene8


rene8

#8
Ik heb er al eens voor gepleit dat het forum zo ingericht wordt dat het stellen van een vraag alleen mogelijk is als dit gekoppeld is aan een ingevoerde waarneming. Daar is nooit iets mee gedaan. Maar veel eenvoudiger is het om dit in de geschreven regels toe te voegen. Iedereen die het forum alleen voor eigen gewin gebruikt kan hier dan op gewezen worden.

sjonge wat een klinkklare onzin..als ik een foto maak van een insect dan is het MIJN foto..en IK bepaald ZELF wat ik met die foto doe...
ik maak zelf ook wel uit of ik hem invoer of niet....het lijkt hier Noord Korea wel..
ik zit al meer dan 10 jaar op waarneming forums..en nog NOOIT ben ik verplicht geweest om eerst in te voeren..en ook Niemand is verplicht antwoord te geven..
Peter gaf wel antwoord waar ik iets mee kan........En als Douwe dat niet wil HOUD die z,n mond gewoon....
en zuure eigen vrije tijd........nee ik krijg lekker veel geld voor dit alles!!
en ik voer nu helemaal nooit geen kever meer in op Waarneming.nl..
ik HOU ze lekker allemaal VOOR mij ZELF.......

Gr. Rene.

gbeersma

Citaat van: rene8 op augustus 12, 2019, 10:30:28 AM
als ik een foto maak van een insect dan is het MIJN foto..

We zijn het helemaal eens!

Citaat van: rene8 op augustus 12, 2019, 10:30:28 AM
IK bepaald ZELF wat ik met die foto doe...

Maar dat is niet helemaal waar. Als je aan Waarneming.nl of aan het bijbehorende forum meedoet zul je je aan de regels moeten houden. Zie bijvoorbeeld https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rene8

#10
Als je een vraag op het forum stelt over een onbekende vogel, plant, vlinder, etc, wordt het op prijs gesteld dat je de waarneming ook invoert op waarneming.nl.
Juist ..het wordt op PRIJS gesteld...Niemand kan mij dat verplichten.....

en P.S kijk even bij Klein kevertje van Ron..zo kan en moet het ook kunnen.

en ook VR. GR Rene.

gbeersma

Het wordt op prijs gesteld ja, ik heb ook niets anders beweerd. Ik pleit slechts voor het aanscherpen van de regels, waarna het een verplichting wordt, en alleen gebruik gemaakt kan worden van het forum door mensen die ook iets terug doen. Dat is alles.

Wat mijn bijdragen betreft: einde discussie.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rene8

Citaat van: gbeersma op augustus 12, 2019, 17:45:48 PM
Ik pleit slechts voor het aanscherpen van de regels, waarna het een verplichting wordt, en alleen gebruik gemaakt kan worden van het forum door mensen die ook iets terug doen. Dat is alles.


Dan Pleit ik voor NIET aanscherpen van de Regels...lang leve de Vrijheid!

Gr. Rene.

Frank van de Putte

Ik vind het eigenlijk nogal onfatsoenlijk om vanwege een onschuldige opmerking van Douwe ineens in diverse topics foto's te verwijderen, en te vervangen door kinderachtige rijtjes emoji's.
Dat nodigt niet echt uit om in het vervolg je determinatie vragen nog serieus te beantwoorden.
Groetjes,

Frank van de Putte

rene8

#14
Citaat van: Frank van de Putte op augustus 12, 2019, 19:41:22 PM
Ik vind het eigenlijk nogal onfatsoenlijk om vanwege een onschuldige opmerking van Douwe ineens in diverse topics foto's te verwijderen, en te vervangen door kinderachtige rijtj

Dat nodigt niet echt uit om in het vervolg je determinatie vragen nog serieus te beantwoorden.



Je zult mij hier bij de afdeling Reetkevers ook nooit meer zien, en voer ook geen kevers meer in ..... :angry:

geen VR.GR. Rene

hiskodevries

Niemand is verplicht om een waarneming aan te maken, zo is ook niemand verplicht om een vraag te beantwoorden, zeker niet als onvoldoende gegevens beschikbaar zijn om de vraag correct te beantwoorden.
Verder wil ik iedereen manen om de fatsoensregels na te leven anders ga ik met de botte bijl door dit topic.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0