Help! Weer een geel Kartelbald, uit Montenegro -> Pedicularis brachyodonta

Gestart door corzonneveld, augustus 07, 2019, 21:25:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/177637531
Kartelblad spec. - Pedicularis spec. gezien op 2019-07-22 Montenegro - Biogradska Gora NP
Foto's:






bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Ik haal 'm even naar boven. Eigenlijk is er niet zo veel keuze. Belanrijk is de vorm van de kelktanden:

  • breder dan lang, dan is het comosa
  • even breed als lang, dan is het brachyodonta
  • 2-3 keer zo lang als breed, dan leucedon
Het lijkt me dat brachyodonta het meest bij de beschrijving past. Pils merkt verder op dat het voorkomen van comosa dubieus is. Dat wijst ook voorzichtig in de richting van brachyodonta.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

#2
Was eerder al aan de slag geweest met deze wnm. maar vergeten het af te maken.  Kwam ook uit op P.comosa of P.brachydonta of Pedicularis friderici-augusti. Alle andere soorten die in Former Yugosl. (Euro+med) vielen af. P.comosa viel ook af omdat het uiteinde van de kroon veel te spits is. P.fr-aug. kon het ook niet zijn omdat die soort puntige tanden heeft op het uiteinde van de kroon.
Blijft dus over P.brachydonta en die doet zijn naam kort-breed getand ook eer aan. Van de 4 ssp., die EuroMed vermeld is ssp. montenegrina te meest waarschijnlijke. De andere 3 hebben een (beduidend) ander areaal.   
Zie ook   http://www.botanicaljourneys.com/2012Bosnia.htm   Zoek met Ctrl F in het document op Pedicularis>>12 treffers, treffer 5+6 is interessant.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Dank Emanuel. Ik kwam de pagina ook tegen, en ja, de foto daarin lijkt sterk op die hierboven. Mooi dat ie toch een naampje heeft gekregen!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl