Hoofdmenu

Nachtvlinder

Gestart door Loeky, augustus 07, 2019, 12:02:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Loeky

Na enige jaren afwezigheid kom ik nu weer met een vraag. Het gaat over een waarneming van een bevriende Imker in Oegstgeest ca 9 Juli. De vlinders zaten tussen twee bijenkasten en de grootte wordt geschat op de grootte van Groot Koolwitje.
Kunnen jullie daar iets over zeggen?
Bij voorbaat hartelijk dank, Loeky de Graaff -van Eerde

Reintjes

Lijkt mij Zwart Weeskind (Mormo maura). Leuke soort!

Mvg Bart Reintjes

Loeky

    Beste Bart Reintjes,  bedankt voor het reageren op mijn vraag.
                     Ik heb met jouw antwoord nogmaals allerlei plaatjes bekeken.
                     En ik weet nu waarom deze vlinder voor mij onvindbaar was.
                     In mijn boek stond alleen een bruine afbeelding. Eigenlijk gezien de naam best wonderlijk!
                     Nogmaals hartelijk bedankt.
                     met vriendelijke groeten: Loeky de Graaff-van Eerde

Loeky

          Ik zit toch nog met een vraag: Waarom zie ik alleen maar bruine afbeeldingen van deze vlinder? Ik heb nu verder gekeken dan
          alleen in  mijn eigen boek . Want de waarneming waarover dit gaat( zie foto) is duidelijk niet bruin.
           Nogmaals mijn dank voor een evenrueel antwoord op deze vraag, die me bezighoudt.
           L.de Graaff-van Eerde.

jck

Ik denk dat het aan de camerainstellingen ligt. Veel nachtvlinders worden geflitst en dat levert vaak warmere kleuren op. Kijk hier naar de middelste rij -

http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Mormo_Maura

De tweede foto is duidelijk niet geflitst en een stuk grijzer, vooral als je hem vergelijkt met de vlinder helemaal rechts. Een andere mogelijkheid is dat de witbalans niet goed ingesteld was - dat geeft ook soms kleurvertekening. Kan je de imker vragen of de foto met flits is gemaakt?

James

Rayan Majoor

De foto ziet er voor mij uit alsof ie zonder flits is gemaakt, wat inderdaad juist de 'normale' kleuren geeft terwijl de flits het bruinige veroorzaakt. Ik ken het zwart weeskind ook alleen maar in de zwart/grijze variant.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Loeky

Beste James en Rayan Majoor  : Dank voor jullie reactie.
   Ik heb bij de fotograaf om inlichtingen gevraagd i.v.m. evt.flitsen. Zijn antwoord was kort en duidelijk. Hij had geflitst maar de kleur was zoals op de foto  dus zwart en niet bruin.
   Toen ik las dat Rayan alleen de zwarte variant kent was voor mij eigenlijk duidelijk dat de bruine foto in het boek  {Capitool Natuurgidsen Vlinders)  niet goed kan zijn.
    Nogmaals dank voor jullie behulpzaamheid en ik zal er niet langer wakker van liggen!
    m.vr groet Loeky de Graaff-van Eerde