Hoofdmenu

Korstzwam

Gestart door Corryabbink, januari 21, 2006, 21:26:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Gisteren vond ik deze zwam m.i. op de stobbe van een dode Els.
Ik kan haar niet thuisbrengen. Wie kan me verder helpen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#2
en nog iets dichter. Het zijn minieme uitstulpingen en met het blote oog niet zichtbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi Corry,

Moeilijk korstjes determineren van foto's maar deze ken ik groeit vaak aan nog hangende takken of dode staande stammen  Grandinia breviseta.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#4
Hallo Dinant,

Bedankt. Een moeilijke soort ze komt veel voor in de Kooiplas.
Ik kan haar met die naam niet in de officiƫle Wet.naamlijst vinden. Heet ze nu misschien Hyphodontia breviseta ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Beide zijn synoniemen van elkaar. Welke de 'nieuwe' of juiste is, hou ik in het midden.

Corryabbink

Hallo Han,

Heb jij ook een url van synoniemen ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

In het Paddestoelen overzicht van Nederland staan, bijna, alle synoniemen. Zie verder bij de boekentips. (Ook wel gele bijbel genoemd.)

Corryabbink

#8
Hallo John,

De Gele bijbel heb ik al meer dan een maand geleden besteld bij Naturalis daar er op de NMVpagina niet aangegeven staat waar ik deze kan bestellen.
Van Naturalis kreeg ik bericht dat de NMV zeer traag was met verzending en ze ook al weer geruime tijd wachten op de bestelling. Vandaar dat deze Gele nog niet in mijn bezit is
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi corry,

De officieele naam is nu Hyphodontia breviseta Naaldhout tandjeszwam niet schrikken van de laatste naam hij komt ook op loofhout voor heb hem regelmatig daar op gevonden
Groet ,Dinant


Corryabbink

Dinant,

Inderdaad was ik een beetje wantrouwig daar ze op loofhout zat maar ik heb het volste vertrouwen in jouw oordeel anders had je er wel een sl van gemaakt.

Heel veel dank voor jouw determinatie daar deze soort me al verscheidene uren bezig heeft gehouden en ik ook steeds weer op een Hyphodontia uitkwam maar daarmee hield het voor mij op.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"