vogelhuisjes/nestkastjes

Gestart door Ted van der Knaap, april 17, 2008, 21:45:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..ik fotografeer de laatste tijd allemaal nestkastjes (begint een tic te worden!!)..

je ziet de meest leuke/vreemde/doodgewone/aparte huisjes

Mijn eerste huisje fotografeerde ik bij een boswachter rond z'n huis en vroeg me af welke vogel er gebruik van maakte.. ..omdat ik erg leergierig ben zou het leuk zijn als er meer mensen vogelhuisjes/nestkastjes zouden willen plaatsen

dus... ...heb je er een in je tuin of kom je ze in het veld tegen, maak er een foto van en plaats hem hier (evt. met uitleg wat er in huist/broed)

Ik begin met de eerste 7... ...weet iemand welke vogel gebruikt maakt van foto 7 (ik denk aan een uil!!.. ..klopt dat?)

1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Deze: http://www.wildkamp.com/search-engine/product.do?prd=24565
kocht mijn wederhelft vorige week. Het is een heel leuk ding, het dak schroef je ergens op vast, het nestgedeelte kun je er uitschuiven. Er zit een transparant binnendak in, dus kun je zo in het nest kijken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

#8
..in de buurt van een boswachtershuis..

nog een nestkast met een grote opening.. ..weet iemand wat voor vogel daar in nestelt/huist?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

huysse

#9
CiteerDeze: http://www.wildkamp.com/search-engine/product.do?prd=24565
kocht mijn wederhelft vorige week. Het is een heel leuk ding, het dak schroef je ergens op vast, het nestgedeelte kun je er uitschuiven. Er zit een transparant binnendak in, dus kun je zo in het nest kijken.
Voor de hippe vogel!
Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe de vogels het vinden!
Meld je dat nog een keer Astrid?

Hier mijn steenuilenkast, is dit jaar weer bewoond.
De achterrand kun je nog net achter de dikke tak uit zien komen.

groet,
Marijke

huysse


vuurvlinder

Citeer
CiteerDeze: http://www.wildkamp.com/search-engine/product.do?prd=24565
kocht mijn wederhelft vorige week. Het is een heel leuk ding, het dak schroef je ergens op vast, het nestgedeelte kun je er uitschuiven. Er zit een transparant binnendak in, dus kun je zo in het nest kijken.
Voor de hippe vogel!
Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe de vogels het vinden!
Meld je dat nog een keer Astrid?

Hier mijn steenuilenkast, is dit jaar weer bewoond.
De achterrand kun je nog net achter de dikke tak uit zien komen.

groet,
Marijke
Marijke, er kwam gisteren wel een koolmees kijken, maar ik heb het vlieggat voor de pimpelmees er in gezet.

Die steenuiltjes wil ik ook wel in mijn tuin. :wub:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#12
Heeft er trouwens iemand ervaring met een mussenflat? Ik heb er gisteren 1 gekocht als verjaardagskado voor mijn schoonmoeder.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

..bijzonder om die in je tuin te hebben Marijke..

..en nu maar hopen dat de uilskuikens een beetje uitkijken met uitvliegen..  ^_^


bijgaand 'n foto van een grote kruik in een vogelvriendelijke tuin.. ..ken wel kleine kruikjes waar mezen in broeden.. ..benieuwd of ze ook intrek nemen in zo'n groot exemplaar..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

CiteerMarijke, er kwam gisteren wel een koolmees kijken, maar ik heb het vlieggat voor de pimpelmees er in gezet.

..wat ik me afvraag Astrid..

..word zo'n plastic vogelhuisje niet ontzettend heet van binnen en kunnen de meesjes die sauna-temperatuur wel aan?  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Citeer
CiteerMarijke, er kwam gisteren wel een koolmees kijken, maar ik heb het vlieggat voor de pimpelmees er in gezet.

..wat ik me afvraag Astrid..

..word zo'n plastic vogelhuisje niet ontzettend heet van binnen en kunnen de meesjes die sauna-temperatuur wel aan?
Volgens de fabrikant niet, het ding is dubbelwandig, dus geisoleerd en er zitten ventilatie- en afwateringskanalen in.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

Citeerbijgaand 'n foto van een grote kruik in een vogelvriendelijke tuin.. ..ken wel kleine kruikjes waar mezen in broeden.. ..benieuwd of ze ook intrek nemen in zo'n groot exemplaar..
In Friesland plaatsen ze wel oude melkbussen in bomen of op de grond voor eenden.
Gaat prima!

Marijke

michel.wissink

#17
De nestkast op foto 7 (en ook die andere die je later toont) is een bosuilenkast, Ted.
Ik maak graag nestkasten samen met mijn zoon. Ik zal je er een paar laten zien.
Dit is het laatste projectje geweest: een mussenflat. Toen de kast 2 dagen hing was het onderste appartementje al in gebruik ... door een pimpelmees trouwens.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Daar is-ie:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Hier een kast voor winterkoning / roodborst, maar die is alleen door een paar meesjes bezichtigd:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

En deze halfholenkast heb ik op het werk (industrie) opgehangen in de hoop dat er een paartje zwarte roodstaart in gaat broeden (er zitten er genoeg in de directe omgeving):
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

En tot slot mijn eigen steenuilenkast. Inmiddels wordt hij bewoond; ik hoop binnenkort een paar foto's te kunnen maken van het wakende mannetje voor de kast.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Ted van der Knaap

..mooi gemaakt Michel (en zoon!)..

allemaal eigen fantasie of uit een boekje?

leuk dat er dan gelijk een mees in komt zitten.. ..nu nog een mus en een koolmees en je hebt geen leegstand  ^_^

laat je andere creaties ook maar zien zou ik zeggen..

(bedankt trouwens voor je bosuilantwoord, had al een uilenvermoeden)


Van de week een kauw met een takje in z'n bek bij een grote nestkast even later zat hij dicht bij de opening, omdat ik bleef kijken ging hij niet verder.. ..dus maar doorgelopen..

..dacht dat kauwen een open nest in bomen maakten! (2 foto's)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

huysse

Bij de plaatselijke Welkoop-winkel (Boerenbond) hebben ze een afdak met daaronder ook allerlei tuinspullen e.d.
Vorig jaar ook een open kast met allemaal nestkastjes waarvan een met een bordje: niet te koop, reeds bezet!
Koolmeesjes hebben daar succesvol gebroed.

Marijke

huysse

CiteerVan de week een kauw met een takje in z'n bek bij een grote nestkast even later zat hij dicht bij de opening, omdat ik bleef kijken ging hij niet verder.. ..dus maar doorgelopen..

..dacht dat kauwen een open nest in bomen maakten! (2 foto's)
Ook holenbroeders!
Willen ook nog wel eens een steenuilenkast kraken.
Bij mij zitten ze in de schoorsteen, een meer "open nestkast".

Marijke

michel.wissink

#26
Kauwen kraken inderdaad nogal eens 'andermans' nestkast. Om dat te voorkomen zijn steenuilkasten tegenwoordig voorzien van een kauwensluis; daar kan een kauw niet door, maar het behendige kleine steenuiltje wel, zie de foto hieronder.
Voor Ted: de kasten die ik zelf heb gemaakt zijn a.d.h.v. foto's of tekeningen (omdat sommige richtlijnen wel van belang zijn om op te volgen).
De overige zelfgemaakte nestkastjes zijn standaard mezenkastjes, en ik moet bekennen dat ik zelfs één gekochte nestkast heb! Zo'n schattige kleine voor winterkoning.

Dit is de kauwensluis in de steenuilkast:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

vuurvlinder

Bij mijn wederhelft op zijn werk hebben ze wel hele bijzondere nestkastjes...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

CiteerKauwen kraken inderdaad nogal eens 'andermans' nestkast. Om dat te voorkomen zijn steenuilkasten tegenwoordig voorzien van een kauwensluis; daar kan een kauw niet door, maar het behendige kleine steenuiltje wel
...zo leer ik nog eens wat...

..zo vertelde iemand van de week dat een metalen plaatje voor de opening gebruikt word zodat andere vogels het nest niet "kraken" door de opening groter te hakken..

zoals op deze foto
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

...en anders krijg je dit...

("kraker" is er ws mee gestopt nadat hij dubbelwandig bleek te zijn!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)