Niet te beoordelen Berkenkielwants?

Gestart door Dorine Post, juli 31, 2019, 11:45:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine Post

Ik zou graag willen weten waarom deze niet te beoordelen is.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177089971/.
1 Berkenkielwants - Elasmostethus interstinctus larve/nimf, gezien
datum: 2019-07-28
locatie: Vriescheloo (GR)

foto's:


Ik weet dat de foto beter had gekund maar het lijkt me toch duidelijk genoeg.

Bij voorbaat dank,
Dorine Post
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

bas.drost96

Je kan de Kleine kielwants - Elasmostethus minor alleen uitsluiten door de onderkant van een volwassen exemplaar te bekijken.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Dorine Post

Je bedoelt de Berkenkielwants neem ik aan? want daar gaat het hier om. Niet om de Kleine kielwants.

En waarom is de nimf foto die als voorbeeld wordt gebruikt dan wel goedgekeurd?
https://waarneming.nl/observation/78260814/
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

bas.drost96

Ik bedoel dat de kleine kielwants en berkenkielwants zoveel op elkaar lijken dat je de onderkant van een volwassen moet exemplaar bekijken om zeker te weten welke van de twee het is. Ik kan helaas ook niet zeggen waarom de andere wel is goedgekeurd.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Helaas is voor bezoekers niet te zien welke validator een waarneming heeft goedgekeurd of afgekeurd, dus kunnen we dat ook niet navragen.

Nimfen kunnen niet vliegen en zitten doorgaans op de waardplant die ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Een interstinctus-nimf dus op Berk (of Els, Populier, Hazelaar of Wilg) en een minor-nimf op Rode Kamperfoelie.

Als duidelijk is op welke plant de nimf zit en dat er geen Rode Kamperfoelie in de buurt staat, dan zou ik me voor kunnen stellen dat je op basis daarvan valideert (de kans dat het een minor is wordt wel erg klein dan). Maar strikt genomen zijn ze (nog?) niet uit elkaar te houden als nimf (volgens mijn laatste informatie).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]