weet iemand iets meer over deze blauwe duizendpoot?

Gestart door f.walraven, september 29, 2019, 09:04:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

f.walraven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180146723/.
1 Lithobius spec. imago
datum: 2019-09-15
locatie: Niftrik - buitengebied (GE)

foto's:





deze kwam tevoorschijn bij het kloven van het hout .

Groetjes,
Francien

mberg

Dag Francien,

Zo te zien heeft deze Lithobius last van het Iridovirus die beesten paars kleurt. Mogelijk is het dier geinfecteerd door het eten van een pissebed met dit virus.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

arpwifi

#2
Een andere optie is misschien dat het een recent verveld exemplaar kan zijn ... zie deze oude waarneming:



@Matty: Als een "rijpe" Lithobius besmet wordt met een iridovirus, zou de cuticula dan niet een wat meer oranje basiskleur houden en de paarse gloed daar overheen komen? Of ontkleuren ze echt zoals op de foto van Francien? Ik heb nog nooit bewust een Lithobius met iridovirus gezien geloof ik...  :huh:

P.S. Heb je ergens info over Duizendpoten met een Iridovirus, want na aanvankelijk ook aan een virus te denken, heb ik uiteindelijk besloten dat deze waarschijnlijker ook een verse juveniel zou zijn ... maar kan het natuurlijk mis hebben  :-\
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

p.p.s. ik zag ergens dat in een Scutegeromorpha die geïnjecteerd was met iridovirus het virus zich wel ontwikkelde, maar nog niks over natuurlijk voorkomen.

Wel kwam ik een Chilo-iridovirus tegen (type 6), maar dat blijkt om een virus te gaan dat geïsoleerd is uit de vlinder Chilo suppressalis  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

mberg

Hej Arp,

Inderdaad, net vervelende Lithobius-soorten kleuren ook wat paarsig zoals jou foto's laten zien. De foto's laten zeker een juveniel zien want enige aanduiding van oranje, bruin of bruinrood ontbreekt. Toch denk ik dat het Iridovirus betreft want de dieren kleuren wel heel erg paarsblauw, met een intensiteit die ik niet ken van vervellende individuen. Maar ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat de dieren intenser kleuren op de foto dan ze in werkelijkheid zijn.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

arpwifi

Ja, het beestje op de foto's van Francien is wel wat blauwiger.

@Francien: Hoe groot was deze ongeveer?

@Matty: Weet jij van iets van literatuur over Iridoviri in Chilopoda?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

f.walraven

Hoi,
Ik denk dat het beestje rond de 2-2,5 cm was, maar zeker weet ik het niet meer. Sorry dat ik er niet aan gedacht heb hem te vangen en bewaren.
Groetjes,
Francien

arpwifi

Da's toch een hele flinke dan ... evengoed erg leuke foto's en mooie aanleiding voor wat -altijd leerzame- gedachtenuitwisseling met Matty  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]