Hoofdmenu

Psilidae

Gestart door javanerkelens, april 16, 2008, 22:36:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik had nog een vliegje in mijn bestand en ik kwam er maar niet uit in welke familie ik die plaatsen moest... :wacko:
Dus toch maar even op Diptera geplaatst.

En het bleek een wortelvlieg te zijn (Psilidae)
Nou wou ik even kijken bij Waarneming naar andere foto's, maar kan het zijn dat er nog geen foto's op staan of kijk ik niet goed ?

Maar toch leuk een wortelvliegje.....mijn eerste!

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#1
Zijn die gezond? om te eten?  :twisted:

goed voor je ogen.. :wacko:  

thijsdegraaf

#2
Leuk hoor zo'n eerste vliegje. Laat Robert maar kletsen, maar.... hij heeft wel een wortelkleurtje  :lol:
Je kijkt goed. Er staat alleen een Psila spec. bij waarneming.
http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=26447

Groet, Thijs

Robert Heemskerk

sorry, zal het niet meer doen..  -_-  

han.endt

#4
Het is in ieder geval een Psila. Er zijn er in Nederland twee P. merdaria en P. fimetaria. Ze verschillen in de kleur van het derde antennelid bij de inplanting van de sprietborstel (loep). De overige kenmerken zijn alleen waar te nemen met een binoculair. Gezien de vliegtijd is P. merdaria logischer, maar sluit P. fimetaria niet helemaal uit (begint te vliegen omstreeks half mei en vliegt vooral in juni, terwijl P. merdaria in mei piekt).

Naar mijn idee kan je hem invoeren als een onzekere Psila merdaria.

Alle informatie heb ik uit de tabel 'De Spillebeenvliegen, Wortelvliegen en Wolzwevers van Noordwest-Europa' door V.S. van der Goot en M.P. van Veen.

javanerkelens

#5
CiteerAlle informatie heb ik uit de tabel 'De Spillebeenvliegen, Wortelvliegen en Wolzwevers van Noordwest-Europa' door V.S. van der Goot en M.P. van Veen.
Nou je het zegt, die moet ik ook nog ergens hebben liggen (helemaal vergeten)
Bedankt voor de tip. :duim:
(heb de foto vorig jaar gemaakt en zeker later dan mei, dus dan ga ik er maar vanuit dat het de merdaria is)
Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

#6
Als het later is dan mei dan heb je aan de vliegtijd eigenlijk helemaal geen houvast meer. Het is dan beter om het op Psila spec. te houden. Of je moet nog ergens een foto hebben waar de antenne mooi opstaat?

javanerkelens

Dan wordt het sp. ;)  en goed uitkijken straks naar een klein vliegend worteltje !

Ik hoop binnenkort een omkeerlens te bemachtigen voor digitaal en daar kan ik als het goed is een microscopische uitvergroting mee maken!
Nu nog mijn vangbakje inmekaar knutselen en dan ben ik er helemaal klaar voor !

Bedankt Joke!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Goyatlah

CiteerDan wordt het sp. ;)  en goed uitkijken straks naar een klein vliegend worteltje !

Ik hoop binnenkort een omkeerlens te bemachtigen voor digitaal en daar kan ik als het goed is een microscopische uitvergroting mee maken!
Nu nog mijn vangbakje inmekaar knutselen en dan ben ik er helemaal klaar voor !

Bedankt Joke!
Oeps, leg eens uit, want ben daar wel benieuwd naar.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

javanerkelens

Hoi,

Ik denk dat je de omkeerlens bedoeld en niet mijn vangbakje... :lol:
Ik zag op Diptera.info deze topic staan..hoofd van een mug en dacht toen....wauw!
Dus hobbel hobbel ik ook naar mijn fotograaf en na een poosje zoeken, bleek dit inderdaad te kunnen door de lens omgekeerd op je fototoestel te zetten en daar zijn dan ringen voor (bij een oude analoge camere kon het al, maar digitaal, dat was de vraag)
Ik werk al met tussenringen, maar ik wil niet te veel wisselen ,dus ook maar gevraagd of er dan nog een tussenbalg of tussenringen tussen konden en dat ging hij voor mij uitzoeken!!
Ik hoop deze week nog wat te horen en wat de kosten zijn (vakantiegeld komt er weer aan.. :lol: )
Als alles dan klopt, dan moet je foto's kunnen maken als in de Topic van Tony T.
Ik ben zelf erg benieuwd en hoop dat het gaat lukken. Want hoe je dan zit met de belichting en of je dan bovenop het onderwerp moet zitten, dat weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer!

Wil je ook nog meer weten van mijn knutseldoosje ??? :grin:
(dan gooi ik even een topic op ...praat maar raak....)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Goyatlah

Is precies wat ik bedoelde, en wauw is precies op zijn plaats, want dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Overigens heb ik een fotografie topic gestard op insecten algemeen, wellicht beste om daar verder te gaan. Maar laat in ieder geval je ervaringen horen. (Kende iemand die zo spinnen op de foto zette maar die zit hier niet op waarneming.nl)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

AndreVrijens

Tony T op diptera maakt gebruik van het programma Helicon (heliconfocus.com) hiermee worden een aantal foto's met verschillende scherpstelpunten samen gevoegd tot een foto met een (digitaal bewerkstelligde) scherptediepte. Mooi programma en 30 dagen gratis proefversie te downloaden.

(ook hier heb ik het idee dat we off topic raken :rolleyes: )
mvg.  AndrĂ©

javanerkelens

Ik ben al verder gegaan bij insekten algemeen...topic over insecten fotografie!!

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Goyatlah

CiteerTony T op diptera maakt gebruik van het programma Helicon (heliconfocus.com) hiermee worden een aantal foto's met verschillende scherpstelpunten samen gevoegd tot een foto met een (digitaal bewerkstelligde) scherptediepte. Mooi programma en 30 dagen gratis proefversie te downloaden.

(ook hier heb ik het idee dat we off topic raken :rolleyes: )
Kun je dit herhalen op het andere topic?
Valt alles weer op zijn plaats.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's