Gedragsregels in het veld

Gestart door RutgerB, juli 25, 2019, 13:48:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Men wilde allicht hier geen discussie over https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=448406.0 maar hier dan toch. Ik schroom namelijk niet mensen aan te spreken op hun verkeerde regels.

Dat niet mogen vastklemmen van planten voor fotografie is wat mij betreft namelijk juist wel een goed idee. Ik weet niet exact wat ze onder 'klemmen' verstaan, maar ik vermoed het in de hand nemen en stil houden voor een foto is. Ik had dat verbod op klemmen al eens eerder gelezen in de regels van de Bond Verantwoorde Natuur Fotografie. Overigens bedoelt men waarschijnlijk Natuurfotografie, niet Fotografie van Verantwoorde Natuur.

Ik zou denken dat de opstellingen die fotografen maken in het veld (losse flitsers, parapluutjes, schermen, afstandsbedieningen en statieven) en 'het liggend fotograferen' vele malen erger is dat even een takje, blad, bloem vast te houden tegen al te veel beweging. Als ik in winderig weer moet gaan wachten op even wat minder wind, kan ik lang wachten en van alles vertrappelen ondertussen. En voor de slimmeriken: Alleen maar met windstil weer fotograferen is een luxe die ik niet heb.

Kortom: Klem graag even snel een plant voor een foto in plaats van lang rond te moeten dralen. Kniel in plaats van te liggen en pluk liever geen anderen planten af of vouw geen andere planten om omdat ze in de weg zouden staan. Ook dat in de weg zitten kan met 'klemmen' voor een aanzienlijk deel worden opgelost. Voor diegene die moeten gaan liggen of met statieven werken en graag bij windstil weer werken: Fotografeer zoveel mogelijk vanaf de (gemaaide / onderhouden) paden. Je ligt dan geregeld in een hondendrol, maar zo is het leven nu eenmaal van een Verantwoorde Natuurfotograaf  ;D

Hier een voorbeeld van hoe het niet zou moeten.