bijzondere kauw of kraai?

Gestart door madelief, juli 25, 2019, 10:55:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

madelief

Ik zou graag willen weten of deze bijzonder getekende kraaiachtige een kraai of kauw is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176907988/.
1 Kauw - Coloeus monedula
datum: 2019-07-20

foto's:

obsidentify vindt een kauw het meest waarschijnlijk, hoewel ik meer aan een kraai dacht

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

vergeetmenietje

Wat een prachtige vogel! Welke kleurafwijking is dit dan? Omdat het alleen aan de puntjes van de veren zit...
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

madelief

Beste Jacob,
Wat maakt het in dit geval een kauw? Overigens geloof ik gelijk dat obsidentify het weet, maar ik wil graag weten waaraan het te zien is.

Ik zie de slankheid van een kraai, ik zie ook een relatief kleine kop en best een forse snavel, wat ik mer vind pasen bij een kraai. Is doorslaggevend dat het oog licht is? Maar daar kan ook een pigmentafwijking in zitten..

Met vriendelijke groet,
Anke

NB
Ik zet er op waarneming.nl nog een foto bij, zodat de kop beter van de zijkant te zien is.
Ja, prachtige kleurtekening! Vond ik ook!

Oenanthe

Kijk eens naar het oog. De iris is heel licht. Kraaien hebben een donkerbruinzwarte iris, kauwen juist zo'n lichtblauwgrijze. Dat maakt de keus tussen kraai en kauw eenvoudig. Blijft natuurlijk staan dat het verenkleed helemaal niet des kauws is. Zoiets heb ik nog nooit gezien en wat het is weet ik niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

madelief

Beste Maarten,

Het oog is dus doorslaggevend, hoewel, zoals ik al noemde, daar ook een kleurafwijking in kan zitten. Ik heb er op waarneming.nl een paar foto's bij gezet en dan is obsidentify steeds onzekerder over de determinatie kauw. Maar dat komt oa ook, denk ik, omdat het oog in de andere foto's niet goed in het licht zit. De snavel is dan wel beter te zien en ook de vorm van de kop.
Ik heb de topic ook op het sub board "kleurafwijking bij vogels" gezet. Ik zag later dat dat topic er ook is.

Wat er ook uit komt, het blijft een prachtige vogel!
Met vriendelijke groet,
Anke

frankneijts

Het doet wat denken aan de opaline-mutatie die je bij allerlei parkieten tegenkomt zoals bij de Valkparkiet bijv. https://www.hobbykwekerijfriendlyfeathers.nl/informatie/alles-over-mutaties/uitleg-mutaties/opaline. Opmerkelijk wel dat de lichte tekening bij deze Kauw geheel beperkt is tot de toppen van de verschillende veren zoals Vergeetmenietje terecht opmerkt ..
Edit: Anke, je moet je niet teveel verlaten op de houding en vorm zoals die op jouw foto's te zien is. Die verandert bij vogels enorm naargelang de omstandigheden en is daarom slechts onder voorbehoud als kenmerk te gebruiken. We weten ondrtussen dat Obsidentify geweldig werkt bij diverse diergroepen zoals insecten maar voor vogels tot dusverre min of meer een ramp is. Wat dat betreft kun je echt vel beter vertrouwen op de kennis van de vogeladmins op dit podium, zo nodig aangevuld met de deskundigheid van bepaalde forumdeelnemers. Jouw vogel is echt een Kauw maar met een bijzonder opmerkelijke kleurafwijking..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Van opzij zie je dat de vogel een korte snavel heeft wat ook voor Kauw klopt en niet voor Zwarte Kraai.

Schitterende vogel, haast Notenkrakerachtig! Kleed misschien nog even op "afwijkend" zetten?

JanHein

madelief

Bedankt allemaal!

Het is een kauw! Hopelijk kan hij/zij de kleurafwijking aan wat nakomelingen doorgeven  :blink:

Met vriendelijke groet,
Anke

Oenanthe

Citaat van: madelief op juli 25, 2019, 12:09:28 PM
Hopelijk kan hij/zij de kleurafwijking aan wat nakomelingen doorgeven  :blink:
Spaar ons Anke. Straks staat het hele forum vol met zulke foto's en daarbij behorende discussies  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Vraag me af of deze vogel (zie bijlage) die in 2010 bij Almelo voor de nodige discussies zorgde, niet een vergelijkbare mutatie betrof ..
Groeten,

Frank

gbeersma

Citaat van: frankneijts op juli 25, 2019, 11:58:38 AM
zoals Vergeetmenietje terecht opmerkt ..

Frank, Jette heeft niet voor niets keurig een handtekening onder haar opmerking staan..
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

frankneijts

Citaat van: gbeersma op juli 25, 2019, 17:40:57 PM
Citaat van: frankneijts op juli 25, 2019, 11:58:38 AM
zoals Vergeetmenietje terecht opmerkt ..

Frank, Jette heeft niet voor niets keurig een handtekening onder haar opmerking staan..

Ik vind Vergeetmenietje wel een leuke naam en ik neem aan dat ze die nom de plume niet voor niks heeft gekozen .. B)
Groeten,

Frank