Vraag over het wel/niet melden van waarnemingen.

Gestart door henkg, juli 23, 2019, 13:13:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkg

"Meld waarnemingen, daar hebben we wat aan", iets van die strekking las ik ergens.
Ik woon in een buitengebied (Sint Philipsland, vlak bij het voormalige veer naar Bruinisse, vroegere verkeersinfo: "het veer Anna Jacobapolder-Zijpe is uit de vaart").
Als ik met een boekje en een biertje achterin mijn tuin zit (aan een brede sloot), dan vliegen allerlei vogels mij om de oren. Of ze maken herrie. Of ze zwemmen. Ik hoef dus de stad niet uit, zitten op mijn steigertje is vaak voldoende (ja, ikzelf vind dat ook een rijkdom)
Om er slechts een paar te noemen, en zonder de meest algemene soorten: dodaars, kuifeend, aalscholver / puttertje, groenling, kleine karekiet. In de lucht: buizerd, torenvalk, huiszwaluw, gierzwaluw. Op minder dan 2 kilometer van huis zie ik o.a. kleine en grote zilverreiger, scholekster, witte kwikstaart. En dat gewoon rijdend in de auto, om boodschappen te doen. Als ik naar de vogelkijkhut aan de Bruintjeskreek zou gaan (is vlakbij) dan zie ik er nog veel meer.

Ander spul, ook vanuit mijn stoel: egel, pad, bruine kikker, boerenkarper, lantaarntje, platbuik, blauwe glazenmaker, Franse veldwesp, bunzing.

Terug naar mijn vraag: heeft het zin om daar allemaal waarnemingen over te melden. En hoe vaak dan: ik zie dat spul bijna iedere dag. Veel meldingen zullen dan zonder foto zijn, maar dan alleen als ik echt zeker weet wat het is.

Praktijkvoorbeeld: buizerd. Die zie ik vrijwel iedere dag, meerdere.
Maar als ik op de waarnemingenkaart kijk, eerste drie weken van dit jaar juli, dan zie ik erg weinig meldingen. Als ik wekelijks ga melden, dat zou er een idiote buizerd-hotspot rondom mijn locatie ontstaan.

Dus, hoe ga ik hier mee om. Ik wil geen fake hotspots creƫren, niet al teveel moeite doen, maar wel mogelijk zinnige waarnemingen melden.

Met groet van een beginnend vogelaar, Henk.

Marijn de Weijer

Hallo Henk,

In principe is wrn.nl jouw opschrijfboekje, waar je in mag noteren wat je wil.
Veel waarnemers "geloven het wel", en voeren de meest algemene soorten zelden in, maar als beginnend vogelaar kan dat wel interessant zijn.

Als je ook van de meest gebruikelijke soorten bijv. wekelijks een melding doet, zie je wanneer ze in Nederland opduiken, en wanneer ze weer verdwijnen.
Als voorbeeld de gierzwaluw, vandaag nog tientallen boven de tuin, dat kan over 2 weken plots totaal anders zijn.

Voel je vrij om het zo te doen als jij leuk of interessant vind.
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

only_own_observations=on geeft maar een lullig lijstje  :rolleye:
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Wilfred

Helemaal eens met Marijn,
Het is MIJN notitieboekje en dus ik voer in wat voor mij de moeite waard is.
Kom ik een kluut tegen vlakbij huis in de uiterwaarden dan voer ik hem misschien in maar een kluut op Texel waarschijnlijk niet, tenzij ie heel mooi op de foto staat.
De eerste Tjiftjaf van het jaar misschien wel maar die daarna niet meer.
De eerste en laatste gierzwaluwen wel maar die honderden ertussenin beslist niet.
Een blauwe kiek wel maar de bruine vaak niet, tenzij ie boven mijn huis vliegt, dan weer wel.
Een slecht- of boomvalk altijd maar een torenvalk maar zelden.
En ga zo maar door.
Het moet vooral geen dwangmatigheid worden, dat invoeren.

Wilfred

Marleen: ik denk dat het merendeel van de gebruikers waarneming gebruikt zoals ik het mijn voorbeeld schetste.
Ik verwacht dat het systeem er zodanig op is ingericht dat daardoor geen onjuiste data ontstaat.

Natuurbeleving is voor de meesten van ons een belangrijke een vorm van recreatie en ontspanning.
De site Waarneming en het invoeren van soorten is daarop een hele waardevolle toevoeging.
Maar als ik alles ga invoeren wat ik tegenkom wordt het een dwangmatigheid, althans voor mij.
Ik heb dat in het begin wel even gedaan maar op een gegeven moment werdt het een last met bijbehorende stress en spanning.
Bovendien raakte mijn partner, waarmee in vaak op pad ben, steeds gefrustreerder door dat constante invoeren en mijn "afwezigheid".
Het voelt heel vrij en ontspannen om die dwangmatigheid niet meer te hebben.  ;)   

hiskodevries

Wilfred, nu loop ik niet met elke waarnemer mee, maar ik kan wel zien wat op een zondag wordt ingevoerd https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2019-07-21&species_group=1
daar zie je hoge aantallen van gewone soorten. dus een behoorlijk aantal waarnemers voert meer in dan alleen een 'bijzondere' soort.
het is aan iedere waarnemer zelf om te beslissen wat hij/zij invoert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

tekenaar

sommige waarnemingen voer ik in omdat ik het zelf leuk vindt ze te onthouden.

sommige voer ik in omdat ik iets erg bijzonder of zeldzaam vindt: voor algemeen nut

sommige waarnemingen voer ik in omdat ik weet dat ze voor bijvoorbeeld verspreidingsatlassen bruikbaar zijn

en soms doe ik ook verspreidingsonderzoek, dan voer ik op observado van een gebied iedere muurhagedis in (algemene soort waar ik woon), zodat er een vrijwel vlakdekkend verspreidingsbeeld ontstaat

Maak je vooral geen zorgen om het "waarnemerseffect" (idioot veel punten in je achtertuin), want dat speelt bij ieder waarnemingsoverzicht altijd mee. Wat je uiteindelijk ziet is dat soorten ergens voorkomen, en niet dat ze ergens anders niet voorkomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wilfred

Als ik het zo terug lees zijn we het allemaal eens met elkaar: je voert in wat je in wil voeren en waar je je prettig bij voelt zonder verdere morele verplichtingen.

hiskodevries

Citaat van: Wilfred op juli 24, 2019, 13:51:51 PM
Als ik het zo terug lees zijn we het allemaal eens met elkaar: je voert in wat je in wil voeren en waar je je prettig bij voelt zonder verdere morele verplichtingen.
;D
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Citaat van: Oscar Balm op juli 23, 2019, 18:35:00 PM
only_own_observations=on geeft maar een lullig lijstje  :rolleye:
Je moet dus een keer bij Hisko op de koffie en vragen of je ook wat waarnemingen in zijn tuin mag invoeren. Of het vinkje bij 'alleen eigen waarnemingen' uitzetten.

Mooi lijstje trouwens, Hisko. Ik ben in mijn tuintje nog maar net de 200 gepasseerd.

hiskodevries

Gerrian, dan heb je vast nog niets aan nachtvlinders gedaan. dat is bij mij ook het hoofdbestanddeel, dat is natuurlijk gewoon een bug
only_own moet alleen de data van de eigenaar tonen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

https://waarneming.nl/locations/users/27903/species/?species_group=0&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on

Jawel, ik heb ook aan nachtvlinders gedaan, maar kennelijk nog niet genoeg. Hetzelfde geldt voor vliegen, mieren en nog wel wat soortgroepen. Nog veel te doen dus.

henkg

Dank voor reacties. Ik begrijp nu dat ik -door het melden van waarnemingen- geen onjuist idee geef over voorkomen en aantallen. Want waarnemingen zijn zijn dus meer voor mezelf, nauwelijks of niet voor de precieze actuele stand van een soort in een regio.

Wat blijft is dat het voor een (beginnend) vogelaar lastig is om een conclusie te trekken uit gemelde waarnemingen.
Heb ik nou een heel zeldzaam voorkomende vogel gezien, en is het de moeite om dat te melden? Ik kan me dus (ook) goed vinden in de reacties van Marleen.

Ik ga uiteraard wel verder met waarnemen, voor mezelf. Leuk.


HansJWG

daglijst, maandlijst, jaarlijst gemeentelijst, methode lijst enz 
Groet, Hans

grunsven

Er gebeurt wel nog van alles met de gegevens. Soms maakt het daarvoor uit of alles doorgegeven wordt of alleen de leuke dingen.
Bij vogels geven veel mensen alleen de bijzonderheden door en niet ook die merel of koolmees die er zat. Dat betekent dus dat je niet kunt zeggen dat als iemand allerlei vogelsoorten heeft ingevoerd op een plek maar geen koolmees er blijkbaar geen koolmees gezien is.

Bij libellen vullen de meeste mensen wel alle soorten in die ze op een plek zien. Dat betekent dat we die aanname bij de analyse (waar ik bij betrokken ben) wel kunnen doen. Dit gebruiken we om trefkansen in te schatten en uiteindelijk trends in de verspreiding van libellen in Nederland.
Uiteraard mag iedereen invoeren wat hij of zij wil maar voor analyses zijn, in ieder geval bij de libellen, volledige lijstjes veel waardevoller dan lijstjes met alleen de zeldzaamheden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)