roze sprinkhaan....

Gestart door jeanette, juli 19, 2019, 19:56:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vermoedelijk een chortippus spec. maar  er is momenteel zoveel ophef over de bijzonderheid van een rosse/roze  sprinkhaan ( komkommertijd....) dat ik wel even graag van de kenners wil weten hoe bijzonder dit nu helemaal is.... volgens mij valt het nogal mee...heb ze vaker langs zien komen.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176590856/.
1 Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. imago
datum: 2019-07-19
locatie: Ruinerwold - Waterwingebied (DR)

foto's:





Wim Bakker

Tja, niet elke kat op de Veluwe is een Lynx, niet elke hond is een Wolf, en niet elke roze sprinkhaan is een Rosse sprinkhaan.

Deze verkleuring is een vorm van erythrisme en "met name bij sprinkhanen wordt deze roodachtige verkleuring vaker gezien" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Erythrisme).

De Rosse sprinkhaan (Gomphocerippus rufus) is een die zeer zeldzame soort sprinkhaan die in Nederland alleen bij Schin-op-Geul gevonden kan worden.

Het exemplaar op de foto's is een nimf uit de biguttulus-groep (Ratelaar, Bruine sprinkhaan, Snortikker), maar nu nog niet te determineren omdat er determinatiekenmerken in de volwassen vleugels zitten die dus nu nog niet te zien zijn...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jeanette

Hartelijk bedankt Wim! duidelijk.
vr.gr. jeanette


Wim Bakker

Allemaal FAKE NEWS! Echt WAAR!

Ik heb eens even bij de foto's van de nimfjes biguttulus-groep gekeken op wnl en van de eerste 100 foto's zijn er 10 roze. Dus hoezo zeldzaam??

Nu zegt dat natuurlijk niet zo veel want die roze nimfjes vallen wel op en komen dus vaak op de foto. Maar bij sommige soorten is enige vorm van roze-verkleuring echt niet zeldzaam. Kijk maar eens bij de moerassprinkhanen. Hoewel dit een soort is die toch een vrij constant kleurpatroon heeft, komen verkleuringen regelmatig voor. Laatst werd er zelfs een bijna zwarte moerassprinkhaan gefotografeerd in de Wieden:

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

grunsven

Ik kom ook regelmatig roze sprinkhanen tegen. Ze zijn geinig maar niet meer dan dat.
Die zwarte moerassprinkhaan is wel erg spectaculair, zo heb ik ze nooit gezien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

migratorius

Citaat van: Wim Bakker op juli 20, 2019, 10:31:28 AM
Maar bij sommige soorten is enige vorm van roze-verkleuring echt niet zeldzaam. Kijk maar eens bij de moerassprinkhanen. Hoewel dit een soort is die toch een vrij constant kleurpatroon heeft, komen verkleuringen regelmatig voor. Laatst werd er zelfs een bijna zwarte moerassprinkhaan gefotografeerd in de Wieden:


https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/176090028
Misschien toch even op "kleed afwijkend" (laten) zetten?

JanHein

tekenaar

ik ken moerassprinkhaan van bruin naar groen en met knalrode kleuraccenten (dat zijn wel steeds vrouwtjes: mannetjes zijn veel minder variabel), maar zo'n zwarte heb ik ook nog nooit gezien. Ik vindt het wel een prachtbeest!

Wat roze vormen betreft: de mooiste die ik tot nu toe ben tegen gekomen waren vrouwtjes gouden sprinkhaan. Echt glanzend knalroze. Ik ben ook wel eens een blauwe kleine goudsprinkhaan tegengekomen. Blauwe vormen zijn een stuk zeldzamer als roze, maar die bestaan dus ook.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pocahontas

Hier spreekt 'de schuldige'  B)
Sorry kenners..  ;)
Dat zo'n (social)media sneltrein vol gas gaat rijden na alleen maar het bellen van een lokaal krantje (ik dacht leuk voor de natuurliefhebbers) had ik ook niet voorzien, maar ik kon er wel om lachen. Het is ook gewoon maar snel, luchtig nieuws tussen alle beladen onderwerpen door en dat vinden mensen dan blijkbaar leuk. Op social media werd ook veel de link gelegd naar Roze Maandag en de GayPride door de datum van vastleggen en dat heeft natuurlijk ook invloed op de mate van trend van zo'n item.
Ik zag inderdaad vrij snel daarna dat ze best regelmatig voorkomen en zoals Wim zegt natuurlijk logisch dat de roze sprinkhanen misschien sneller op de foto gezet worden omdat ze zo opvallen.

Wat ik toch een leuke bijwerking vind van het nieuws-item is dat ik binnen en buiten mijn netwerk zie dat veel mensen nu met veel meer aandacht om zich heen kijken tijdens een dagelijkse wandel. Dat is wat mij betreft altijd winst.
Laat mensen zich vooral maar verwonderen over alle variaties van die springende wezentjes, de natuur in trekken en verbaasd zijn over wat ze tegenkomen op de vierkante meter, want het is hoe dan ook prachtig.
Ik denk dat de doelgroep die op deze site zit veel meer zijn neus in de natuur steekt en veel ziet, maar de gemiddelde Hollander zit over het algemeen toch meer achter een of ander scherm.

Ik vind het echt geweldig hoeveel variatie in kleuren sprinkhanen hebben als je door de foto's op waarneming heen scrolt en nog leuker dat er mensen zijn die er zoveel vanaf weten. Zo leer je een hoop bij op deze website.

Wat ik me nog afvroeg; is er geen verband gevonden tussen die 'afwijkende' kleuren en schutkleur?
Het viel mij bij de roze op dat hij naast en later op een plantje zat wat roze-rood was en afgelopen week bij een oranje nimf dat die zich ook had verstopt naast oranje/gele bladeren. Of is dat een kip-ei vraag?