24 stippelig? Coccinellidae spec.

Gestart door Martijn123, juli 18, 2019, 19:57:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn123

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/176532949
Vierentwintigstippelig lieveheersbeestje - Subcoccinella vigintiquatuorpunctata gezien op 2019-07-18 France - Puyvalador
Foto's:




Het gaat hier om een soort gevonden in de Franse Pyreneeën, in het veld dacht ik aan 24 stippelig, maar hij klopt net niet helemaal, hij is ook kleiner dan 24 stippelig die ik in NL heb gevonden.

bij voorbaat dank

Michiel en Milka

Wat is 'nog kleiner'? In NL zijn ze al mini.
Groet, Michiel

Martijn123

2.8 millimeter, best een ukkie. Die ik in Nederland heb gezien waren denk ik rond de 3/4 millimeter, dus het zou prima kunnen hoor, ik vind hem alleen een beetje raar omdat alle vlekken erg klein zijn, niet versmolten en op het halsschild ontbreekt de vaak voorkomende zwarte stip (centraal).

Michiel en Milka

2,8 mm is echt heel klein ja. Ik doe verder geen uitspraak over de soort hoor. Ik heb geen verstand van franse lhb'tjes, maar adhv de foto kon ik de grootte niet goed inschatten.
Groet, Michiel

arpwifi

Qua stippenpatroon is het gewoon een prima 24-stipje, ook die missende op het halsschild is geen probleem. Wat mij in eerste instantie wat irriteerde is dat ik niets van beharing zie, maar dat kan uiteindelijk ook onscherpte van de foto's zijn. 2,8mm is wat klein inderdaad, maar misschien zit er ook nog een tiende meetonnauwkeurigheid in ofzo (?)... Anyway, het lijkt me heeeeeeel erg sterk dat er nog een ander onbehaard kevertje zou zijn met precies dit stippenpatroon, dus ik zou'm maar gewoon als 24-stip wegzetten ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Martijn123

Top, beharing zal idd aan lensje liggen (ik heb een macro, als ik hem onder een loepje bekijk zie ik wel beharing). Bedankt voor het kijken!