Hoofdmenu

Larve van

Gestart door Marijkewaarneming, juli 14, 2019, 14:18:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijkewaarneming

Graag zou ik willen weten of dit een larve is van een Groene Distelschildpadtor (die nog aan zijn camouflage werkt)??
Of is het een larve van een heel ander insect... gezien 12 juli.


BVD vr. groet Marijke

arpwifi

Het is sowieso de larve van een Cassidinae. Deze heeft een zogenoemde "Hautmaske" en waar jij aan refereert zal een "Kotmaske" zijn - dat zijn dus Duitse termen voor een camouflage die is opgebouwd uit dan wel oude eigen vervellingshuidjes (Hautmaske) dan wel uitwerpselen (Kotmaske). Je hebt dus een larve gefotografeerd die zo te zien op Boerenwormkruid zit (niet op Distel) en bovendien een Hautmaske heeft.

Met die twee gegevens moet je volgens mij een heel eind kunnen komen, maar ik heb het even niet in m'n bolletje paraat - lekker zelf even gaan zoeken dus zou ik zeggen  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marijkewaarneming

Dank je Arp zal het proberen.
Voeg nog foto toe van een schildpadtor ook op de boerenwormkruid die zat iets verder op.
vr. groet Marijke

Marijkewaarneming

@ Arp gevonden dank je :blink: op waarneming nl

De larve van een Cassidinae leeft op Boerenwormkruid en draagt alleen een "Hautmaske" geen "Kotmaske", zoals de larven van andere soorten die op Boerenwormkruid leven.

vr. groet Marijke