Plant onbekend - Chenopodium / Atriplex spec.

Gestart door Hannco Bakker, juli 16, 2019, 22:53:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannco Bakker

Dag allemaal,

Een validator vroeg mij deze waarneming ook hier te delen. We komen er niet uit welke soort dit kan zijn. Ik dacht zelf in eerste instantie aan een ganzenvoet. De validator, bevestigde dit, maar weet ook niet welke Chenopodium / Atriplex soort. Daarom graag jullie mening, wie weet dat iemand anders het weet?

De waarneming is hier te vinden als de link werkt: https://waarneming.nl/observation/176418152/

Het gebied waar ik de soort heb gevonden is een stukje nieuw park dat afgelopen winter / begin voorjaar is aangelegd. Hiervoor was het een braakliggend terrein. Er is veel grond gestort en verplaatst en er zijn sloten in gegraven, maar deze sloten staan vooralsnog vrijwel altijd droog. Het is een smalle strook met geen grote bomen ertussen. Vrij ernaast is een kleine strook loofbos en daarna een strook met bos van o.a. spar en eik. Aan de andere kant ligt een smalle strook met ook loofbos, o.a. hazelaar staat er veel en hier hebben ze pontische rododendrons geplaatst. Hiernaast weer ligt een weg waar veel werkverkeer langskomt (Botlek / industrie) o.a. verkeer voor het industrie gebied erachter en voor de (her)inrichting van andere braakliggende stukken. Kortom, veel potentie tot invoer van nieuw gewas.

Wie kan ons helpen? Excuus voor de slechte foto's. Ik had mijn macro lens niet bij mij. Ik kan eventueel nog een keer langslopen. Ik weet vrij exact waar dit plantje staat.

Vr. Groet,
Hannco




dirder

Zou ik gewoon Melganzenvoet noemen (de variatie bij die soort is fenomenaal). Al moet ik bekennen dat ik de laatste tijd ook wel wat problemen heb met het uit elkaar houden van Chenopodium en Atriplex, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. De bloemen lijken me in alle geval eenduidig Chenopodium.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Ik had tzelfde idee [nier met t uit elkaar houden van].IK zou deze ook een zeer afwijkende `Album' noemen.Ook de sterke vertakkingen wijzen er op.
Groene groe[n]tjes.Rien.