Chrysomelidae? welke?

Gestart door jan-henk, juli 16, 2019, 20:44:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Kan deze niet op naam plaatsen
plm 3 mm groot
https://waarneming.nl/waarneming/view/176424538

jck

Doet me denken aan een Cryptocephalus - ik zou daar beginnen.

James

jan-henk

Enige wat ik kan vinden is C. frontalis die overeenkomt maar deze staat niet bij waarnemingen

jck

Nee, ook niet bij Nederlandse Soorten. Ik zou hem gewoon invoeren en afwachten wat de validator ervan vindt.

James

arpwifi

Heb je het kevertje bewaard?  Het zou eventueel best frontalis kunnen zijn, maar dan weet je ook zeker dat 'ie echt goed bekeken moet worden.

In elk geval alvast wegzetten als Cryptocephalus spec. lijkt me ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan-henk

Toevallig had ik vandaag geen tijd om het kevertje terug te brengen vandaar dat het nog aanwezig is.
wat nu te doen?
Ook wat verder gezocht en weet niet dat dit een betrouwbare site is http://coleonet.de/coleo/texte/burlinius.htm onderaan de site staat een soort gelijke kever. http://coleonet.de/coleo/bilder/cryptocephalus_pusillus_hab.jpg is  de uitvergroting
Jan henk 

arpwifi

#6
Hoi Jan-Henk, oh dat is top dat je de kever nog hebt!  :duim:

De site coleo-net.de is zeer betrouwbaar - het is een beetje de onine-versie van het standaardwerk voor keverdeterminatie (de FHL), maar dan deels wat meer up to date gebracht, maar ook deels helemaal nog niet ingevuld (helaas).

Het punt met dorsale foto's, ook bijvoorbeeld de uitstekende foto's op baza (eveneens zeer betrouwbaar), is dat je in dit geval de tekening van de kop en de voorhoeken en voorste zijrand van de dekschilden zou willen zien en die zijn bij deze groep van dorsaal niet te zien  :-\

Maar puntje bij paaltje zal iemand deze wel genitaal willen controleren neem ik aan (of er moet iets van een obscure synoniem zijn die ik over het hoofd heb gezien?). Ik zal Jaap vragen even naar dit topic te kijken - normaal kijkt hij niet of nauwelijks op het forum.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan-henk

#7
Paar betere foto,s bijgevoegd

arpwifi

Mooi! Ik heb Jaap en Ron gemaild, dus hopelijk kijken die even mee ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ron heeft gereageerd en vermoedt dat het een erg donkere vorm van pusillus zal zijn, maar houdt voor deze wel een slag om de arm omdat je ze in principe genitaal moet bekijken.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan-henk

Mooi, als de kever nog niet op kleur is dat duurt ongeveer hoelang? dat probeer ik zolang het in leven te houden.
En dat genitaal onderzoek geen idee en verstand van.

Douwe van der Ploeg

"Nog niet op kleur" betekent meestal dat ze lichter zijn, niet donkerder. Zoals ik Arp zijn interpretatie van Ron interpreteer, is het gewoon een donker dier, en zal dat zo blijven.
Douwe van der Ploeg

jan-henk

dank voor de info, wordt vervolgd (in behandeling)