Wat voor rietkevers kunnen dit zijn? => Donacia versicolorea

Gestart door Rayan Majoor, juli 16, 2019, 19:51:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176411073/.
10 Rietkever onbekend - Donacia spec. imago, gezien
datum: 2019-07-13
locatie: Barneveld - Landgoed de Schaffelaar (GE)

foto's:









Voornamelijk op berk aan de oever van een slootje waarlangs o.a. ook veel braam en geoorde en grauwe wilg groeien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

#1
Ik zit die sleutel op coleonet.de te bekijken, maar bij punt 13 vind ik het al lastig: atennelid 3 is wel korter dan 1, maar bij de 2e kever (foto's 4-7) zie ik twee tandjes op de scheen van de achterpoten (op 2 foto's te zien, ik heb namelijk niet alles geüploaded). Als ik toch voor de 1e optie zou gaan ('Hinterschenkel länger' is ook lekker duidelijk, maar als ik wat vergelijk met de verschillende uitkomsten lijken ze me inderdaad wel 'langer') dan kom ik uit op de egelskopkever...
Werk ik via de 2e optie van punt 13 dan kom ik bij punt 17 weer in e problemen... terwijl de 2e kever duidelijke ruimte tussen de twee buitenste puntenrijen heeft, hebben kevers 1 en 3 dat niet. Zijn het dan misschien gewoon andere soorten? Maar zelfs dan blijft het voor mij nogal onduidelijk welke soorten het dan zijn, aangezien bij verschillende stappen zowel kenmerken van de ene als van de andere optie aanwezig lijken te zijn :-\
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Bij punt 2 heb je al de foute keuze gemaakt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Echt? Zijn ze niet zwart? Altijd lastig zulk soort kenmerken als je een beetje kleurenblind bent :-X
Dan ga ik hem maar weer eens via de andere route doorlopen. Nu alleen even geen tijd voor dus dat wordt morgen/overmorgen, maar ben wel benieuwd of ik er zelf uit kan komen. In ieder geval al bedankt voor de reactie :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Bij de aanhechting van de poten zouden ze een heel klein beetje oranje moeten zijn. De femora lijken mij op je foto ook (bijna?) geheel donker. Door de lange femura, die voorbij het abdomen uitsteken, horen ze te vallen onder een deel van de soorten onder 2.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arpwifi

Je realiseert je ook dat we naar een serie van minimaal 2-3 verschillende kevers zitten te kijken en dat je dus eventueel ook rekening moet houden met verschillende soorten?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Ik heb er 3 verschillende kevers op staan. Kever 1 (foto's 1-3) lijkt me, nu de andere route vanaf punt 2 genomen te hebben, Donacia semicuprea. Kevers 2 (foto's 4-7) en 3 (foto 8) lijken me D. versicolorea.
Ik ben benieuwd of ik dan nu een beetje goed zit :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Ik ben er geen voorstander van om bij nog onduidelijke soorten foto's van verschillende exemplaren in 1 waarneming te stoppen, ook niet als je denkt met 1 soort van doen te hebben. Dat levert dit soort problemen op. Ook loop je de kans dat een validator een soort goedkeurt op basis van 1 of 2 foto's, waarmee dan foto's van een andere soort onder de verkeerde naam een groen vinkje krijgen. Het is met de kopieerfunctie heel makkelijk om een waarneming te kopieren en daar dan de foto's van het andere exemplaar bij te zetten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Ik begrijp je standpunt en ben het er ook wel mee eens, maar ik had geen idee dat er zo erg op elkaar lijkende soorten waren. Dacht in eerste instantie dat het gewoon om één soort ging. Ik kom zelf ook wel vaker tegen dat mensen één soort heel veel hebben gezien in een gebied en dan 40 losse waarnemingen van telkens een andere individuele rups maken (echt gezien, dit is niet overdreven). Dan moet een admin elke losse waarneming gaan goedkeuren. Bovendien zal dit meer ruimte op de server innemen en er zijn programma's die, met de verspreiding van een soort bepalen, rekening houden met dat één individu vaker wordt gezien en dus ingevoerd. Ik heb geen idee wat het effect is wanneer één persoon zoveel dezelfde waarnemingen aanmaakt, maar ik vermoed dat daar ook wel iets mee gebeurt. Dan is het dus duidelijker om één waarneming te maken waarin je dan zet dat je zo'n 40 individuen hebt gezien.
In ieder geval zal ik deze waarneming nu inderdaad opsplitsen. Maar als het gaat om soorten die gewoon (vrij) goed uit elkaar te houden zijn dan ben ik er voorstander van ze gewoon als één waarneming in te voeren. Zelfs als je misschien de verschillende individuen 100 meter van elkaar vandaan hebt aangetroffen (op het kaartje blijft dat ongeveer dezelfde plek).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

#9
Wellicht dat anderen je beter advies kunnen geven (Jan, Douwe, ?), maar ik durf op basis van deze foto's niet keihard tot een soort te komen. De Donaciinae die ik gedaan heb vond ik lastig, vooral omdat de interpretatie van de kenmerken vaak nogal "subtiel" blijkt te zijn (zoals je zelf gemerkt hebt met de antenne/been-kleur). Ik heb er iets van 4-5 sleutels voor die deels op verschillende kenmerken stoelen en gebruik die ook telkens allemaal omdat ik bij het gebruik van één enkele sleutel niet vertrouw dat ik voor elk doublet het kenmerk juist interpreteer. Pas als ik met drie sleutels na wat creatief geheen-en-weer(!) min of meer duidelijk op dezelfde soort uit kan komen ben ik een beetje tevreden. Ik weet niet of ik ze allemaal digitaal heb, maar wat ik heb kan ik je desgewenst wel sturen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Tja, het is inderdaad zeker een lastige groep zo te merken. Als je wilt zou ik wel interesse in de sleutels hebben, altijd handig. Momenteel niet echt heel erg de tijd en energie om 5 sleutels voor drie kevers door te lopen, maar later wellicht wel en voor toekomstige rietkevers ook zeker handig.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Douwe van der Ploeg

Ik durf ze zeker nog niet vanaf foto, maar toch maar wat zitten puzzelen.. 1 zou semicuprea kunnen zijn, maar lijkt voor m'n gevoel net wat anders dan degene die ik heb gezien. Kan ook heel goed individuele of geografische variatie zijn, natuurlijk. versicolorea voor de 2e lijkt me een goede optie.

Maar nogmaals: lastig genus, ik zie ze het liefst onder de binoc en dan inderdaad met meerdere sleutels proberen.
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

We hebben sinds kort Albert als admin voor Donacia, Plateumaris en Macroplea en zal na zijn vakantie wel reageren. Het is in dit geval beter om de drie gefotografeerde kevers apart weg te zetten, omdat het meerdere soorten (kunnen) zijn. Donacia is lastig vanaf foto.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Bedankt! Ze staan nu inderdaad als aparte waarnemingen op de site
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ajdees

Hallo Rayan en anderen,
Inderdaad was ik op vakantie, zoals Jan al aangaf.

Leuke serie foto's van Donacia's op planten die niet hun voedselplanten zijn. Dat is iets wat me vaker opvalt op waarneming.nl tov mijn eigen veldervaring: Donacia's die niet op hun 'eigen' plantensoort zitten. Maar ik sta dan ook vaak in het water in plaats van op het pad erlangs 😊.
De gefotografeerde kevers zijn in dit geval alle D.versicolorea.
Het sleutelen van het eerste exemplaar gaat blijkbaar moeilijk, want Douwe komt op D.semicuprea uit. In de meeste sleutels gaat het dan blijkbaar mis bij de stap waarbij de relatieve lengte van de achterdij bepaald moet worden. Als het diertje de achterpoot echter niet in hetzelfde vlak houdt als het achterlijf, en meestal doen ze dat inderdaad niet, dan is het erg lastig om van een foto een schatting te maken. Eigenlijk gewoon niet te doen. Zeker bij een vrouwtje, want dat is dit exemplaar.
Douwe geeft overigens wel aan dat het eerste exemplaar er anders uit ziet dan de D.semicuprea's die hij gezien heeft. Op de foto zichtbare verschillen met D.semicuprea zijn in ieder geval de structuur bovenop het halsschild, dat bij D.semicuprea dichter gepuncteerd is, en het kleurpatroon op de dekschilden. D.semicuprea heeft meestal een roodachtige kleur op de binnenste 5 tussenruimten. D.versicolorea heeft een paarsachtige baan over de hele breedte muv de buitenste 3 tussenruimten.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

Een kanttekening bij het gebruik van kleuren en kleurpatronen bij de determinatie van Donacia:
De kleuren kunnen variëren. D.marginata is met name variabel.
Kleurpatronen zijn, in mijn ervaring, constant. Althans, als er een patroon aanwezig is.
Op foto's ben je dan wel afhankelijk van belichting (kleur, flits, hoek etc)
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Rayan Majoor

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! De waarneming wordt aangepast.
Ik vond het ook opvallend dat ze allemaal op de oever zaten terwijl in sleutels soms ook waardplant aangehaald wordt wat over het algemeen waterplanten zijn. Alleen een enkeling zat nog op riet, maar voor de rest zag ik niks op waterplanten.
Wat kleur betreft: bij dit soort glimmende kevers ben ik dan altijd wat terughoudend, inderdaad vanwege belichting en fotografeerhoek die dan nogal eens wat 'grapjes' uit kunnen halen. Echter de kleur van poten en voelsprieten zou volgens mij een ander verhaal moeten zijn, aangezien die niet zo (heel erg) reflecterend zijn. Maar ja :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl