Gewoon langbaardgras en Eekhoorngras.

Gestart door dirder, juli 13, 2019, 12:17:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Heeft iemand enkele tips hiervoor? Mij valt het al vele jaren op dat dit gemiddeld hopeloos slecht behandeld wordt, zo is de lengteverhouding tussen de kafjes (voor velen het enige kenmerk blijkbaar) erg variabel aan één plant en voldoet bijna nooit aan beschrijvingen in flora's (en ik kan met goed gekozen foto's wellicht veel populaties Gewoon langbaardgras laten doorgaan voor Eekhoorngras).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

#1
Volgens mij is de enige oplossing hier in streng zijn. Als de lengteverhouding van de kafjes zichtbaar is, dan kan je het beoordelen. Zo niet, dan komt de waarneming op "(nog) niet te beoordelen".

Willemien Troelstra

@ Niels, jouw reactie past meer op het adminforum dan hier.
@ Dirk heb je een of meer voorbeelden, dan kunnen we met je meekijken, leren van je observaties? Nu blijft het voor mij een opmerking waardoor ik niet weet of ik dezelfde conclusies trek als jij.
groet, Willemien Troelstra

timvdv

#3
Ik herken het probleem van Dirk. De onderste kelkkafjes van Gewoon langbaardgras zijn inderdaad erg variabel. Ik vind met enige regelmaat planten waarbij de onderste kelkkafjes, in zowel de bovenste als onderste aartjes, ruim half zo groot lijken te zijn als het bovenste kelkkafje (een belangrijk kenmerk van bromoides). De bloeiwijzen geven bij mij dan vaak de doorslag. Deze is bij Eekhoorngras relatief kort, recht en compact. Daarnaast zit er veel ruimte tussen de bloeiwijze en het bovenste stengelblad (bij myuros weinig tot geen ruimte). Ik kan me niet herinneren dat ik bovenstaande combinatie ooit bij myuros heb gezien.
Groeten,

Tim van de Vondervoort

dirder

Citaat van: timvdv op juli 13, 2019, 20:29:36 PM
Ik herken het probleem van Dirk. De onderste kelkkafjes van Gewoon langbaardgras zijn inderdaad erg variabel. Ik vind met enige regelmaat planten waarbij de onderste kelkkafjes, in zowel de bovenste als onderste aartjes, ruim half zo groot lijken te zijn als het bovenste kelkkafje (een belangrijk kenmerk van bromoides). De bloeiwijzen geven bij mij dan vaak de doorslag. Deze is bij Eekhoorngras relatief kort, recht en compact. Daarnaast zit er veel ruimte tussen de bloeiwijze en het bovenste stengelblad (bij myuros weinig tot geen ruimte). Ik kan me niet herinneren dat ik bovenstaande combinatie ooit bij myuros heb gezien.

Wellicht is er bij bromoides ook wel wat variatie in de lengte van de kelkkafjes? Misschien werkt het als je enkel de aartjes met de kortste onderste kafjes in rekening brengt? Volgens Heukels is het bovenste kafjes bij bromoides drienervig en éénnervig bij myuros. Maar volgens Flora Gallica bij bromoides duidelijk drienervig en bij myuros 1 volledige middelste nerf en 2 zijnerven die in de bovenste helft min of meer verdwijnen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

jancb

Buiten de duinen komen alleen Eekhoorngras en Gewoon langbaardgras in aanmerking. De habitus van Eekhoorngras is duidelijk anders. De soort staat rechtop en heeft een relatief korte pluim. Gewoon langbaardgras heeft lange pluimen die doorgaans voorover hangen. In feite is dit al van flinke afstand te zien. Wel altijd de kelkkafjes controleren. Ik heb de ervaring dat er altijd heel veel planten staan. Het kan geen kwaad om er een paar te bestuderen.

Willemien Troelstra

Citaat van: timvdv op juli 13, 2019, 20:29:36 PM
Ik herken het probleem van Dirk. De onderste kelkkafjes van Gewoon langbaardgras zijn inderdaad erg variabel. Ik vind met enige regelmaat planten waarbij de onderste kelkkafjes, in zowel de bovenste als onderste aartjes, ruim half zo groot lijken te zijn als het bovenste kelkkafje (een belangrijk kenmerk van bromoides).
Ik herken het issue, weet wel dat ik bij Gewoon langbaardgras nogal eens moeite had (en misschien heb) om echt het onderste kafje te zien. Bij beter kijken bleek er namelijk vaak een miniem onderste kafje te zijn dat ik eerst over het hoofd zag. Wat ik eerst voor het tweede kelkkafje had aangezien was het kroonkafje (lemma) van de eerste bloem.
groet, Willemien Troelstra

dirder

Citaat van: jancb op juli 13, 2019, 23:26:21 PM
Buiten de duinen komen alleen Eekhoorngras en Gewoon langbaardgras in aanmerking. De habitus van Eekhoorngras is duidelijk anders. De soort staat rechtop en heeft een relatief korte pluim. Gewoon langbaardgras heeft lange pluimen die doorgaans voorover hangen. In feite is dit al van flinke afstand te zien. Wel altijd de kelkkafjes controleren. Ik heb de ervaring dat er altijd heel veel planten staan. Het kan geen kwaad om er een paar te bestuderen.

Jammer genoeg bestaat het probleem ook in de andere richting: bij sommige populaties met korte, rechtopstaande halmen, bloeiwijze ver boven de het bovenste blad zijn de onderste kelkkafjes heel erg klein ivgm de bovenste.
Groeten, Dirk Derdeyn.