Vreemde Euphrasia, IJmuiden

Gestart door H Timans, juli 13, 2019, 20:39:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Tijdens een excursie trof ik dit wonderlijke setje van van Euphrasia aan. Een verkleuring van de bloem door substraat heb ik nog nooit zo gezien en betwijfel het daarom sterk. Met Heukels kom ik op Slanke Ogentroost uit, die nog nooit gevonden is in de duinen en eerder roze dan paars verkleurt. Aangezien het habitus verder echter erg sterk neigt naar Slanke Ogentroost heb ik een exemplaar meegenomen die naar Leiden gaat. Het zou een zeer vreemde vondst zijn en sluit daarom een ander (nieuw?) Eurphrasia taxon niet uit

Ik ben echter ook erg nieuwsgierig wat het forum hiervan maakt, wellicht loop ik namelijk te hard van stapel. Op welke soort komen jullie uit?
Excuses voor de vele foto's, maar een uitgebreide documentatie was hier wel nodig.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176243636/.
5 Slanke ogentroost - Euphrasia micrantha bloeiend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2019-07-13
locatie: Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Kennemermeer (NH)

foto's:









Bij voorbaat dank!
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Hmm, hoe heb je 'gewone' stijve ogentroost - al dan niet een wat atypisch exemplaar - uitgesloten? Zie dat namelijk niet direct terug in de foto's...
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

#2
Citaat van: Rob Koelman op juli 13, 2019, 22:19:28 PM
Hmm, hoe heb je 'gewone' stijve ogentroost - al dan niet een wat atypisch exemplaar - uitgesloten? Zie dat namelijk niet direct terug in de foto's...
Die heb ik niet uitgesloten Rob, in Nederland worden Vieriijge, Echte, Slanke en Bosogentroost gerekend tot ondersoorten van 'Gewone' stijve ogentroost.

Ik kom met de sleutel in Collins Wild Flower Guide trouwens ook uit op E. Micrantha, door de korte klierharen, paarse bloemen en paars aangelopen stengels. Ik moet nog vermelden dat het exemplaar dat afgebeeld is op deze foto's wat sterker vertakt is dan de andere en daarom minder 'slank' ogend is.
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juli 13, 2019, 22:19:28 PMHmm, hoe heb je 'gewone' stijve ogentroost - al dan niet een wat atypisch exemplaar - uitgesloten? Zie dat namelijk niet direct terug in de foto's...

Citaat van: H Timans op juli 14, 2019, 11:04:21 AMDie heb ik niet uitgesloten Rob, in Nederland worden Vieriijge, Echte, Slanke en Bosogentroost gerekend tot ondersoorten van 'Gewone' stijve ogentroost.

Met 'gewone' bedoelde ik de meest algemene (onder)soort: Euphrasia stricta s.s.
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Nu snap ik het Rob.
Echte Stijve Ogentroost heeft grotere/langere bloemen dan die zijn afgebeeld.
Mvg Harold Timans