Welk dier laat deze sporen achter?

Gestart door Nightspy, juli 10, 2019, 10:55:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Gisteren en vandaag trof ik in mijn tuin (Veluwezoom, aan de bosrand) de sporen aan zoals op de foto's is te zien. Het zijn uitwerpselen, braaksporen en prooiresten. Verder is te melden dat ik gisteren in mijn garage twee bosmuizen in een muizenval aantrof waarvan alleen de kop, de vacht van de romp en de staart nog in de val zaten. De rest was weggevreten. Ik heb er geen foto's van gemaakt. De garage is volledig afgesloten, maar toch heb ik de afgelopen drie weken al 25 muizen (gewone bosmuis en rosse woelmuis) in de vallen aangetroffen.

De vraag is welk dier is hier aan het werk? Een kat is een verdachte, maar die kan zeker niet in de garage komen. Verder zou het een marterachtige kunnen zijn. Vorig jaar heb ik een wezel in de tuin aangetroffen. Via muizengangen zou hij wellicht wel in de garage kunnen komen.

Om alle 7 foto's in één keer te kunnen oploaden moest ik ze helaas fors comprimeren wat nogal ten koste is gegaan van de details, maar hopelijk zijn ze voor een deskundige duidelijk genoeg.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rob Koelman

Op de vierde foto staat m.i. een uitwerpsel van een vogel...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Mijn advies: zet een wildcamera bij de muizenvallen in de garage, dan kan je zien wie wat doet.
Peter Venema

Nightspy

Rob en Peter, beide bedankt voor jullie reactie.

Rob, de vier gefotografeerde uitwerpselen lagen vlak bij elkaar, hebben dezelfde structuur en kleur en zijn dus van hetzelfde dier. Voor een vogel lijken ze me te groot. Ik denk ook dat het muizengat er vlak bij er iets mee te maken heeft.

Peter, goede suggestie. Ik zal die wildcamera nu eindelijk eens uit de doos halen.
Hans Hartvelt
Doorwerth