Havikskruidvedermot?

Gestart door rupsje, juli 09, 2019, 21:15:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Vandaag, Oosterbos,Nieuw-Dordrecht. Betreft dit een Havikskruidverdermot? Havikskruid stond er genoeg (geen Muizenoor). Meerdere exemplaren gezien. Bij voorbaat dank,

Herman Damman

rupsje

arjan.kop

#1
Als je je waarneming invoert staat de naam er gelijk boven...

Elachista

En toch heeft Obs het mis! Ik denk ook dat deze soorten met de machine niet te doen zijn, de verschillen kunnen voor het menselijke oog al pietluttig zijn (kleurtint, breedte van de vleugelpunt en vorm (en volheid) van de zwarte schubbentand aan de laatste vleugelpluim. Het is qua uiterlijk en (helemaal qua locatie) O. chrysodactyla.
Groet,
Tymo

rupsje

Bedankt Tymo, zat ik toch goed. Had hem/haar uiteraard ook wel in obs ingevoerd maar was daar ook niet zeker van de uitkomst. Zelf verder gezocht en kwam toen via microlepidoptera op deze als meest waarschijnlijke naam.

Groet,

Herman Damman
rupsje

Elachista

O. pilosellae is vooralsnog uitsluitend bekend uit de duinen. O. chrysodactyla is weer een typische binnenlandsoort, die dol is op het hogere havikskruid - schermhavikskruid. Dat vind je vrijwel overal op de zandgronden. Als een dier in het binnenland wordt gevonden op plaatsen met veel muizenoor dan gaat het om O. parvidactyla (die eveneens weer niet bepaald langs de kust voorkomt). Wat dat betreft zijn deze soorten erg kieskeurig en kan je vrijwel aan de vindplaats ontlenen om welke soort het zou kunnen gaan. Neemt niet weg dat je altijd open moet staan voor een spontane verrassing: ook soorten kunnen zwerven of van oorsprong ergens een kleine populatie hebben daar waar je hem niet verwacht.
Groet,
Tymo

rupsje

Bedankt voor de info. Als ik zelf denk de naam te weten kijk ik vrijwel altijd nog even op de verspreidingsatlas of het kan kloppen.

Groet,

Herman.
rupsje