Kwikstaart

Gestart door Harsbijtje, juli 08, 2019, 20:35:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Is zo te zien wat voor soort kwikstaart dit is?
Bij voorbaat dank.

jeroen vinke

Zeker, een Gele.
Buiten dat is de Grote gele kwikstaart is een wintergast.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OJGoreng

Citaat van: jeroen vinke op juli 08, 2019, 20:56:43 PM
Buiten dat is de Grote gele kwikstaart is een wintergast.

Tegenwoordig ook broedvogel, hoor. Paartje of 400. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat dit een"gewone" gele is.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Niet tegenwoordig hoor. De grote gele kwikstaart broedt al vele jaren in Nederland.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Misschien ben ik ouder dan je denkt ;). Maar inderdaad, ik dacht dat hett in de jaren '80 begon, maar zie nu dat ze hier al eerder broedden.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

De foto's zijn gemaakt in Oost-Brabant (https://waarneming.nl/waarneming/view/175990073?_popup=1), een provincie waar Grote Gele Kwikstaart tot 2000 een slechts incidentele broedvogel was. Vanaf de eeuwwisseling begon de soort zich, vooral in en vanuit de Kempen, langzaam uit te breiden als zodanig. Vonden de broedgevallen in het begin vooral plaats langs beken (bijv. bij watermolens en stuwen, al of niet geholpen door speciale nestkasten) gaandeweg werd ook gebroed langs min of meer stilstaand water (bruggen over kanalen bijv.). Eind juni nog vond ik een alarmerend paar bij een duiker over een afwateringssloot bij de immens drukke Poot van Metz, zie bijlage..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Oh interessant!
Dat wist ik niet.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op juli 09, 2019, 11:45:45 AM
De foto's zijn gemaakt in Oost-Brabant (https://waarneming.nl/waarneming/view/175990073?_popup=1), een provincie waar Grote Gele Kwikstaart tot 2000 een slechts incidentele broedvogel was. Vanaf de eeuwwisseling begon de soort zich, vooral in en vanuit de Kempen, langzaam uit te breiden als zodanig. Vonden de broedgevallen in het begin vooral plaats langs beken (bijv. bij watermolens en stuwen, al of niet geholpen door speciale nestkasten) gaandeweg werd ook gebroed langs min of meer stilstaand water (bruggen over kanalen bijv.). Eind juni nog vond ik een alarmerend paar bij een duiker over een afwateringssloot bij de immens drukke Poot van Metz, zie bijlage..
De tijd dat ze beperkt waren tot de ongerepte beekjes van de Achterhoek en Twente ligt inderdaad generaties achter ons. Recent heb ik nog een broedgeval vastgesteld in de kademuur van de Leie, midden in het centrum van Gent.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips