zwarte luis of iets anders

Gestart door klesman, juni 03, 2019, 15:28:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Dag forum,

Aan de onderkant van een zijtak van de zilverspar van mijn buurvrouw honderden van deze zwarte beestjes met rode poten. Ze zitten er al weken en mijn eerste gedachte was zwarte bladluis maar ik twijfel daar nu toch sterk aan, dat wil zeggen, niet de soort die ik normaliter in mijn eigen tuin zie. Kan iemand mij helpen de beestjes op naam te brengen.

Met dank en groet,

Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Oh, die soort is niet bekend uit Nederland, zie ik. Nee, dan weet ik het niet  :angel:
Vriendelijke groeten,
Henk

klesman

kan het ook zijn dat de beestjes met een plant mee geimporteerd zijn, zoals bv met de buxusmot is gebeurd?
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Henk Soepenberg

Dat kan  :blink:   Er zijn denk ik al een paar jaar geen bladluizenkenners meer actief op dit forum Rudy. Je zou contact kunnen opnemen met Paul Piron.
Zijn e-mailadres vind je aan het eind van dit mooie artikel in EB: https://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2017/77-4/200-214.pdf
Vriendelijke groeten,
Henk

klesman

Dank je wel Henk voor de tip. Ik heb meteen de daad bij het woord gevoegd en de heer Piron gemaild.
Ik zal de uitkomst melden op dit forum.

Groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

klesman

Ter informatie.

Volgens Paul Pilon die van mij een aantal luizen heeft ontvangen betreft het Cinara piceae.

Hij verwacht niet dat ze schadelijk zijn aangezien enkele van de luizen geparasiteerd bleken te zijn.

Met vriendelijke groet

Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk