"hoi hoi"aan het einde van een telefoongesprek

Gestart door laatvlieger, april 15, 2008, 13:27:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

#30
Citeer
CiteerOf 'jo'. Volgens mij is dat streektaal. Ik ken het tenminste bijna alleen van (boeren)jeugd hier in de Gelderse Vallei en aangrenzende Veluwe.
Rinie,
Komt "jo" niet van Amerikaanse rappers, of kijkt de Gelderse (boeren)jeugd niet naar TMF of MTV ?
Ik weet niet waar de Amerikaanse rappers het vandaan hebben, maar mogelijk uit Barneveld? ;)

Nee, dit lijkt me nagenoeg uitgesloten. (1) De invloed van Amerikaanse rappers is daar veel minder dan bijvoorbeeld in het westen, (2) het is al heel oud: 20 jaar geleden (van langer geleden weet ik het niet: zo oud ben ik niet...) begroette men elkaar ook zo en (3) het wordt zelden uitgesproken in de rapper-combinatie 'Yo man' (ten minste: als ik het goed gehoord heb, functioneert het in de rapperscene vooral zo); bij ons is het eenvoudig 'joow' of 'tjoow'.

Het lijkt mij zelf waarschijnlijk dat het via 'tjo' afkomstig is van het Franse 'ciao'. Frans was ca. 100-200 jaar geleden erg invloedrijk op de Nederlandse taal. Je ziet in dialecten wel vaker dat oude woorden juist daar het langst blijven hangen. Overigens heb ik het idee dat ik vroeger vaker 'tjo', nu vaker 'jo' hoor. Dat ondersteunt m.i. de afkomst. De vervorming kan overigens wel tot stand gekomen zijn o.i.v. die rappergroet (jo).
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

CiteerNee, dit lijkt me nagenoeg uitgesloten. (1) De invloed van Amerikaanse rappers is daar veel minder dan bijvoorbeeld in het westen, (2) het is al heel oud: 20 jaar geleden (van langer geleden weet ik het niet: zo oud ben ik niet...) begroette men elkaar ook zo ...
Het lijkt mij zelf waarschijnlijk dat het via 'tjo' afkomstig is van het Franse 'ciao'. Frans was ca. 100-200 jaar geleden erg invloedrijk op de Nederlandse taal. Je ziet in dialecten wel vaker dat oude woorden juist daar het langst blijven hangen. Overigens heb ik het idee dat ik vroeger vaker 'tjo', nu vaker 'jo' hoor. Dat ondersteunt m.i. de afkomst. De vervorming kan overigens wel tot stand gekomen zijn o.i.v. die rappergroet (jo).
Rinie,
Duidelijk, ciao komt overigens uit het Italiaans.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

laatvlieger

Jo, tjo an atjo (Salland), komt volgens mij inderdaad allemaal van adieu uit het Frans.  Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Niemand verder die "later" gebruikt?  ^_^  
groet,
Redmar

g.j. keizer

#34
Citeer... van adieu uit het Frans. Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.
Wouter,
Adieu is eerder verwant aan het Spaanse adios of het Portugese adeus (denk ook aan grüssgott) en stamt (waarschijnlijk) niet af van het Italiaanse ciao.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

frankmeer

#35
CiteerNiemand verder die "later" gebruikt?  ^_^
Ja, gebruik ik vaak, vaak voorafgegaan door 'Oké' en meestal gevolgd door 'hè'.
Frank van der Meer

laatvlieger

#36
Citeer
Citeer... van adieu uit het Frans. Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.
Wouter,
Adieu is eerder verwant aan het Spaanse adios of het Portugese adeus en stamt (waarschijnlijk) niet af van het Italiaanse ciao.
hmmm. Ik denk dat je gelijk hebt. Zou het trouwens iets van "Met god" betekenen? Als in de trant van "laat god je beschermen"? Taal en taalevolutie is toch wel uiterst interessant, zeg! Ik heb ook wel eens gehoord dat allerlei namen voor rivieren en bergen in Europa afkomstig zijn van een taal van voor het indo-Europees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Europese_talen
Woorden met Is zou rivier betekenen en heeft waarschijnlijk geen indo-europese herkomst. Een woord als Ijssel, zou dus wel eens heel goed stroom of rivier kunnen betkenen en een zeer oude herkomst kunnen hebben. Later toen het indo-Europees zijn intrede deed in europa zouden de plaatsbepalinge behouden blijven, hoewel ze uiteraard verbasterden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

#37
Citeer
Citeer
Citeer... van adieu uit het Frans. Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.
Wouter,
Adieu is eerder verwant aan het Spaanse adios of het Portugese adeus en stamt (waarschijnlijk) niet af van het Italiaanse ciao.
hmmm. Ik denk dat je gelijk hebt. Zou het trouwens iets van "Met god" betekenen? Als in de trant van "laat god je beschermen"?
Ja, 'adieu' komt daar zeker vandaan: à Dieu, 'ga met God'. Daarvan is ons 'ajuu', 'atjuu', 'ajuus' of 'atjuus' afgeleid. Dat is/was overigens bij ons (Gelderse Vallei) de normale afscheidsgroet. Dat was het althans zeker voordat het 'hoi' zijn intrede deed. 'Ajuu' naast 'doei' (informeel), 'doeg' (formeler) of 'daag' (formeel).

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of 'adieu' nog verband houdt met 'ciao'. Ik weet wel, dat ze in het Frans naast elkaar functioneren (waarbij het natuurlijk goed mogelijk is dat men 'ciao' afgeleid heeft uit het Italiaans).

'Later' hoor je de laatste tijd inderdaad regelmatig. Komt natuurlijk van het Engelse 'see you later'. Daarom wordt 'later' zowel op zijn Engels als op zijn Nederlands uitgesproken.
Groet, Rinie van Reenen

dutchway

prachtig onderwerp
Ik woonde tot voor kort in Rotterdam....daar zegt de jeugd als afsluiting momenteel  LATER""
Ik zeg zelf altijd DOEI!
Nu zijn we pas verhuisd naar Drenthe en hier zegt iedereen...DOEG
Groeten van Lia

dutchway

prachtig onderwerp
Ik woonde tot voor kort in Rotterdam....daar zegt de jeugd als afsluiting momenteel  LATER""
Ik zeg zelf altijd DOEI!
Nu zijn we pas verhuisd naar Drenthe en hier zegt iedereen...DOEG
En mijn schoonfamilie in Friesland houd het op ...HOI
Groeten van Lia

eline1234

Haha nou voor de uitbreiding/verwarring hier nog een aanvulling uit het uiterste zuidwesten van het land:

In het dialect is een begroeting uila, afscheid joe of ajuu.
in iets minder dialect euj (als afleiding van hoi?) en doe (zonder i of g op het eind!)

Ik merk wel dat mensen uit limburg/brabant veel vaker hoihoi zeggen als afsluiting.
Geweldig topic zo!
Eline

Rinie van Reenen

#41
Citeerin iets minder dialect euj (als afleiding van hoi?)
Lijkt me wel, ja.
Citeeren doe (zonder i of g op het eind!)
Komt dat misschien van 'houdoe'? Dat zeggen ze in elk geval wel op Tholen, misschien ook wel op (een deel van) Zuid-Beveland. Dat komt al enigszins de richting van Westkapelle op...
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Wat neem ik hier een grappige discussie waar. Maar ja, daarom zijn we ook op waarneming.nl :grin:

Sommige uitspraken vind ik soms best irritant. Een tijdje gelden hoorde ik heel vaak: Dan heb ik zowat van....

Vond ik uiterst irritant.....

Maar ach,

De mazzel en god gaat met u...
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

pwolf

ik denk dat Wouter T (die dit topic opende) gewoon wat vaker naast jeugdbonders heeft gestaan. Daar was al in de jaren tachtig van de vorige eeuw (ja, grijze oudheid) hoi in zwang en ik hoorde op Breskens enkele JNM'ers hoi-hoi bezigen.

groet, pim

ik zeg trouwens van alles aan het eind van een telefoongesprek, meestal nadat ik de verbinding verbroken heb.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

Thijs Fijen

Citeerik denk dat Wouter T (die dit topic opende) gewoon wat vaker naast jeugdbonders heeft gestaan. Daar was al in de jaren tachtig van de vorige eeuw (ja, grijze oudheid) hoi in zwang en ik hoorde op Breskens enkele JNM'ers hoi-hoi bezigen.
Klopt, na een kamp oid zeg ik het ook. Vreselijk irritant vind ik zelf. Hoi zeg je als je iemand ziet, niet als je weggaat. (voor mijn gevoel)

Houdoe!! Of gewoon klassiek doei.
Thijs Fijen

g.j. keizer

#45
Citaat van: g.j. keizer op april 16, 2008, 10:12:55 AM
CiteerMaar waarom zijn de gewoonten van die mensen dan veranderd? Hoe ontstaat zoiets? En iemand moet daar toch aan de wieg van staan?
Wouter,
Dergelijke woorden, uitdrukkingen en groeten zijn uit verschillende bronnen afkomstig (tv, radio, reclame, internet, speelfilms, streekdialecten, straattaal). Woorden of uitdrukkingen, die tot de spreektaal zijn gaan behoren, worden uiteindelijk (met bronvermelding) in de Dikke van Dale en het Etymologisch Woordenboek opgenomen. Koot en Bie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_neo...ooten_en_De_Bie ) zijn verantwoordelijk voor een flink aantal nieuwe termen. Ook Marten Toonder (Ollie B. Bommel) en Jiskefet hebben een aardige bijdrage geleverd. Daarnaast zorgen recente tv-programma's of reclames voor (tijdelijke) nieuwe woorden (kannet, moggel, later). Voorbeelden van woorden of uitdrukkingen, die te pas en vooral te onpas of als stopwoordje gebruikt worden zijn : gewoon, eigenlijk, (na)tuurlijk, normaal, he, zeg maar, als 't ware, namelijk, praktisch, in principe, een stuk(je), ik bedoel, weet je (wel), hoe heet 't, bij wijze van spreken, op een gegeven moment, altijd, dus, ergens, echt, toch/vaak wel/weer, in ieder geval, zeker weten, uiteraard, absoluut, inderdaad, klopt, exact of precies (i.p.v. kortweg ja), of "ja" juist als (overbodige) vraag om bevestiging midden in een zin (Rita Verdonk), helemaal goed, best wel, puur, geregeld (i.p.v. regelmatig), naar mij toe, ik (zelf) persoonlijk/voor mij persoonlijk, een soort van, ik heb (ergens) zoiets van (hé), het ... gebeuren, creëeren en uitstraling. De kampioene is onze weervrouw Marjon de Hond, die tijdens één weerbericht "in ieder geval", "eigenlijk", "natuurlijk" en "geregeld" vele malen (tot wel 20 keer) gebruikt en ook "kicken" Pierre Wind en "weet je wel" Bart Chabot kunnen er wat van. En wat te denken van de in elke zin vaak meermaals voorkomende "adempauzes" of haperingen voorafgegaan of gevolgd door "en uh", die je met name bij geïnterviewde schaatsers en wielrenners tegenkomt.
Inmiddels zijn dergelijke nutteloze woorden en uitdrukkingen ook in de reklamewereld doorgedrongen. Om aan te sluiten bij de dagelijkse spreektaal wordt in een tv-spot voor een tandpasta, die tegen koudesensaties beschermt, in een zin "echt" en "gewoon" door een man en in een ander commercieel "verhaaltje" "ik heb echt zoiets van hé" door een vrouw gebruikt. Verder is er een dame, die tijdens een positieve evaluatie van een bepaald middeltje in een ander spotje voortdurend nee schudt met haar hoofd. Over negeren van de dominantie van non-verbale over verbale communicatie gesproken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

sjonnoh

het "hoi hoi" heb ik eigenlijk niet zo zeer vaak gehoord, alleen bij de mensen uit de leeftijdsgroep rond de 40 jaar.
de "euy" hoorde ik als 1st volgens mij op de middelbare (dan veranderen de meeste gewoontes omdat je dan toch meestal in een klas zit met leerlingen uit verschillende streken).
vaak is het gewoon dat als iemand een bepaald woord leuk overbrengt, dat je het dan na begint te doen.

mijn schoonbroer bijvoorbeeld kwam opeens met het "joehoe", omdat hij dat zo leuk overbrengt doe je het automatisch ook. zo begint dus zoiets net als het hoi hoi denk ik.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

pieternella

Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

andre.schulten

Effe terug naar het begin: 'hoi hoi' nieuw?? Niks niet.
In mijn NJN-periode -jaren zeventig- was het in die club dé afscheidsgroet (moest ik ook even aan wennen, gewend als ik was aan 'ajuu'). Dacht dat het uit het Fries komt/kwam.


sjonnoh

Citaat van: pieternella op augustus 17, 2010, 21:41:16 PM

Schoonbroer?
Is dat je zwager?
het vriendje van mijn zus, nou zijn ze nog niet getrouwd maar dat ter zijde.

Citaat van: a.schulten op augustus 17, 2010, 22:50:01 PM
Effe terug naar het begin: 'hoi hoi' nieuw?? Niks niet.
In mijn NJN-periode -jaren zeventig- was het in die club dé afscheidsgroet (moest ik ook even aan wennen, gewend als ik was aan 'ajuu'). Dacht dat het uit het Fries komt/kwam.
die had ik niet verwacht, dat het al uit de jaren 70 zou zijn
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Marije

In Friesland groeten ze inderdaad vaak bij binnenkomst of bij het weggaan met goeie.
Soms gebruik ik het ook als niet-Fries, die woonachtig is in Friesland.

Zelf gebruik ik vaak ook toedeloe. Dat vind ik vrolijk klinken. Hoe ik er aan kom? Geen idee.

g.j. keizer

Citaat van: Marije op augustus 30, 2010, 01:50:26 AMZelf gebruik ik vaak ook toedeloe. Dat vind ik vrolijk klinken. Hoe ik er aan kom? Geen idee.
Marije,
Ik meen me te herinneren, dat toedeloe van het kinderprogramma op tv met Pipo de Clown komt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

gko

met vr gr gkoopman

andre.schulten

nu ik er op ga letten hoor ik mezelf steeds ''joe-doei'' zeggen
en hoe meer ik er op let, hoe meer ik me er aan erger...  :-X

Marina

Citaat van: g.j. keizer op augustus 30, 2010, 12:36:16 PM
Citaat van: Marije op augustus 30, 2010, 01:50:26 AMZelf gebruik ik vaak ook toedeloe. Dat vind ik vrolijk klinken. Hoe ik er aan kom? Geen idee.
Marije,
Ik meen me te herinneren, dat toedeloe van het kinderprogramma op tv met Pipo de Clown komt.
was dat niet "mammaloe"?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marije

Citaat van: g.j. keizer op augustus 30, 2010, 12:36:16 PM
Citaat van: Marije op augustus 30, 2010, 01:50:26 AMZelf gebruik ik vaak ook toedeloe. Dat vind ik vrolijk klinken. Hoe ik er aan kom? Geen idee.
Marije,
Ik meen me te herinneren, dat toedeloe van het kinderprogramma op tv met Pipo de Clown komt.

Dat zou kunnen, maar die serie heb ik nog gezien. Daar was ik nog te jong voor.
Wel herinner ik me dat het werd geroepen/gezongen door een van de katten uit de musical Cats. Daar ben ik twee keer naar toe geweest.

Rick_Karsenbarg

Citaat van: laatvlieger op april 24, 2008, 20:06:16 PM
Jo, tjo an atjo (Salland), komt volgens mij inderdaad allemaal van adieu uit het Frans.  Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.

Tjo lijkt mij dan weer van ajoow te komen, en gezien de muzieksmaak zeker niet van de amerikaanse rappers, maar meer uit de dialectrock
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

g.j. keizer

Citaat van: Marina op augustus 30, 2010, 13:18:06 PM
Citaat van: g.j. keizer op augustus 30, 2010, 12:36:16 PM
Citaat van: Marije op augustus 30, 2010, 01:50:26 AMZelf gebruik ik vaak ook toedeloe. Dat vind ik vrolijk klinken. Hoe ik er aan kom? Geen idee.
Marije,
Ik meen me te herinneren, dat toedeloe van het kinderprogramma op tv met Pipo de Clown komt.
was dat niet "mammaloe"?

Marina,
Nee, Mammaloe was de vrouw van Pipo, die ook "sapperdeflap" als uitroep debiteerde en als afsluitende zin "Dag vogels, dag vissen, dag kinderen" gebruikte. En dan had je verder nog de krom Nederlands sprekende "roodhuid" Kluk Kluk, de Dikke Deur met zijn zwarte slipjas en zijn handlangers, de in gevangenispakjes geklede boeven Snuf en Snuitje.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

Oww, haha Gerrit, kun je nagaan hoe lang dat alweer geleden is!
Lijkt me wel makkelijk trouwens als je de boef kunt herkennen aan zijn gevangenispakje....
Maar "toedeloe" hoorde dus niet tot het pipo-repertoire?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

sjonnoh

het woord "sapperdeflap" heb ik maar 1 malig gehoord in een filmpje van pittige tijden met Bassie en Adriaan maar verder heb ik het nog nooit gehoord. Toch vind ik het wel grappig klinken, toch wel jammer dat ze zulke woorden niet meer gebruiken ipv de woorden die ze tegenwoordig gebruiken.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~