"hoi hoi"aan het einde van een telefoongesprek

Gestart door laatvlieger, april 15, 2008, 13:27:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Het valt me op dat ik opeens "hoi hoi"aan het eind van een telefoongesprek ben gaan zeggen. Ik hoor het ook opeens overal om me heen. Ik heb alleen geen flauw idee wanneer en waardoor ik en anderen dit zijn gaan doen?
Iemand enig idee, het viel me opeens op en ik vind het opmerkelijk hoe dit er geniepig bij mij is ingeslopen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Elachista

Groet,
Tymo

Leon Olsthoorn

Inderdaad, mooi onderwerp voor op waarneming.nl

Heeft het niks te maken met de gewoonten van degenen waarmee je de laatste tijd het vaakst belt? Ik denk dat ik zelf vooral afsluit met "heuj" de laatste tijd, maar waarom?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Nico Omlo

Hoi Hoi
CiteerHet valt me op dat ik opeens "hoi hoi"aan het eind van een telefoongesprek ben gaan zeggen.
Gaat het om de dubbel HOI, of gewoon om de HOI?
Ik zelf gebruik al heel lang HOI als ik kom of ga.

Nou HOI
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

laatvlieger

Citeer
Heeft het niks te maken met de gewoonten van degenen waarmee je de laatste tijd het vaakst belt? Ik denk dat ik zelf vooral afsluit met "heuj" de laatste tijd, maar waarom?
Maar waarom zijn de gewoonten van die mensen dan veranderd? ik ben benieuwd wanneer ik de eerste "heuj" tegenkom. Maar dit soort taalveranderingen intrigeert me wel. Hoe ontstaat zoiets? En iemand moet daar toch aan de wieg van staan?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

CiteerHoi Hoi
CiteerHet valt me op dat ik opeens "hoi hoi"aan het eind van een telefoongesprek ben gaan zeggen.
Gaat het om de dubbel HOI, of gewoon om de HOI?
Ik zelf gebruik al heel lang HOI als ik kom of ga.

Nou HOI
Het gaat inderdaad om de "hoi hoi", dus de dubbele. En er hoort ook een bepaalde intonatie bij.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

AndreVrijens

Met mijn roots in Limburg zeg ik ook altijd hoi hoi als ik met het Limburgse thuisfront heb gebeld...
wat denk je van "moggel"  of "toedeledokie" de mens is denk ik meer kuddedier dan we willen/denken.

Heuj!
mvg.  André

Elachista

Doorgaans sluit ik vaak af met "Moiiiiiii"  :twisted:  
Groet,
Tymo

Leon Olsthoorn

CiteerDoorgaans sluit ik vaak af met "Moiiiiiii"  :twisted:
Op z'n Frans?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

falco

Ik hoor dat 'hoi hoi' ook met een zekere regelmaat, maar vind het zelf een bijzonder irritant klinkende groet, het is maar dat je het weet!  :D

Gegroet!
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Elachista

Citeer
CiteerDoorgaans sluit ik vaak af met "Moiiiiiii"  :twisted:
Op z'n Frans?
Met Fries accent :D
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Haiewa en Houdoe hoor ik nog al eens ook,
Mja ik dedk dat het ook wel enrom verschild per streek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Elachista

CiteerMja ik dedk dat het ook wel enrom verschild per streek.
Limburgs  :P  
Groet,
Tymo

laatvlieger

Citeer
CiteerMja ik dedk dat het ook wel enrom verschild per streek.
Limburgs  :P
haha

Het gaat niet zozeer om een streekgebonden dialect dingetje, of nou ja misschien ook wel een beetje, maar het gaat er juist om dat een nieuw woordgebruik zich opeens zo snel weet te verspreiden. Let maar eens op, de "hoi hoi" komt eraan! Het moet toch geweldig zijn, als je de eerste gebruiker bent van zo'n combinatie van woorden en intonatie.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#14
CiteerIk hoor dat 'hoi hoi' ook met een zekere regelmaat, maar vind het zelf een bijzonder irritant klinkende groet, het is maar dat je het weet!  :D

Gegroet!
Ik ook, maar ik ben al besmet en het gaat in een automatisme. Het is eruit voordat ik het doorheb. Dat was ook zo verbazingwekkend eraan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tukkerbird

Hoi Hoi heb ik nog nooit iemand horen zeggen na een telefoongesprek,wat me wel opvalt is dat ze in de omgeving van het Lauwersmeer iets van ''moi'' zeggen,wat hier al eerder werd geroepen,ik doe het gewoon op mien twentsch,AJUU :duim:  

Leon Olsthoorn

Wat mij nog altijd opvalt is dat Friezen die de telefoon opnemen dat vaak met een luid GOEIûH doen. Ik wist als Hollander in het begin niet wat er gebeurde...
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

laatvlieger

#17
Ik heb net onbewust ook een "doeg doeg" uitgesproken, alleen was dit toen ik bij iemand wegliep. Het was er weer uit voordat ik er erg in had.   :o  De "hoi hoi"kan ik nog wel ergens plaatsen, misschien is die ontstaan om aan te benadrukken dat je aan het eind van een gesprek zit en een enkele hoi betekent dat je een gesprek begint. Maar een "doeg doeg"????  :(

hahaha, heerlijk om je hier zo druk over te maken.. Ik zat te bedenken, kunnen we niet proberen te achterhalen waar de "hoi hoi "vandaan komt? En hoe die zich over Nederland verspreid? Blijkbaar horen een aantal van jullie de "hoi hoi" maar al te vaak, terwijl anderen hem nog nooit gehoord hebben. Tot voor kort hoorde ik hem af en toe en gebruikte ik hem zelf niet. Nu hoor ik hem veel vaker en ben ik hem zelf ook gaan gebruiken. Ik woon in Zuid-Holland in Leiden. Zo te lezen hebben de noord-oost en oost Nederlanders de "hoi hoi" nog niet. Hoe zit dat met zuid-Nederland?

Dit alles natuurlijk met een semi-wetenschappelijke korrel zout.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

g.j. keizer

#18
CiteerMaar waarom zijn de gewoonten van die mensen dan veranderd? Hoe ontstaat zoiets? En iemand moet daar toch aan de wieg van staan?
Wouter,
Dergelijke woorden, uitdrukkingen en groeten zijn uit verschillende bronnen afkomstig (tv, radio, reclame, internet, speelfilms, streekdialecten, straattaal). Woorden of uitdrukkingen, die tot de spreektaal zijn gaan behoren, worden uiteindelijk (met bronvermelding) in de Dikke van Dale en het Etymologisch Woordenboek opgenomen. Koot en Bie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_neo...ooten_en_De_Bie ) zijn verantwoordelijk voor een flink aantal nieuwe termen. Ook Marten Toonder (Ollie B. Bommel) en Jiskefet hebben een aardige bijdrage geleverd. Daarnaast zorgen recente tv-programma's of reclames voor (tijdelijke) nieuwe woorden (kannet, moggel, later). Voorbeelden van woorden of uitdrukkingen, die te pas en vooral te onpas of als stopwoordje gebruikt worden zijn : gewoon, eigenlijk, (na)tuurlijk, normaal, he, zeg maar, als 't ware, namelijk, praktisch, in principe, een stuk(je), ik bedoel, weet je (wel), hoe heet 't, bij wijze van spreken, op een gegeven moment, altijd, dus, ergens, echt, toch/vaak wel/weer, in ieder geval, zeker weten, uiteraard, absoluut, inderdaad, klopt, exact of precies (i.p.v. kortweg ja), of "ja" juist als (overbodige) vraag om bevestiging midden in een zin (Rita Verdonk), helemaal goed, best wel, puur, geregeld (i.p.v. regelmatig), naar mij toe, ik (zelf) persoonlijk/voor mij persoonlijk, een soort van, ik heb (ergens) zoiets van (hé), het ... gebeuren, creëeren en uitstraling. De kampioene is onze weervrouw Marjon de Hond, die tijdens één weerbericht "in ieder geval", "eigenlijk", "natuurlijk" en "geregeld" vele malen (tot wel 20 keer) gebruikt en ook "kicken" Pierre Wind en "weet je wel" Bart Chabot kunnen er wat van. En wat te denken van de in elke zin vaak meermaals voorkomende "adempauzes" of haperingen voorafgegaan of gevolgd door "en uh", die je met name bij geïnterviewde schaatsers en wielrenners tegenkomt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

Kan me goed voorstellen dat zoiets inderdaad via media het land in gegooid wordt. Wat er op tv gezegd wordt wordt toch wel door heel veel mensen gehoord...
Etymologisch heb ik zelf de gedachte, dat hoihoi en doeidoei beide soortement anglicismen zijn: vernederlandsingen van byebye.

Overigens, Johan: ik denk dat je lang kunt wachten totdat je 'heuj'  gaat zeggen, want dat is eenvoudigweg een streekvariant van 'hoi'. Streekvarianten hebben niet vaak de gewoonte gemeengoed te worden (de eerste Veenendaler die 'houdoe' zegt moet ik nog tegenkomen). Tenzij er natuurlijk een tv-coryfee uit de provincie opstaat...
Groet, Rinie van Reenen

Elachista

#20
Laten we er een studie van maken.  :duim: :P  Ugh
Groet,
Tymo

laatvlieger

#21
Citeer
CiteerMaar waarom zijn de gewoonten van die mensen dan veranderd? Hoe ontstaat zoiets? En iemand moet daar toch aan de wieg van staan?
Wouter,
Dergelijke woorden, uitdrukkingen en groeten zijn uit verschillende bronnen afkomstig (tv, radio, reclame, internet, speelfilms, streekdialecten, straattaal). Woorden of uitdrukkingen, die tot de spreektaal zijn gaan behoren, worden uiteindelijk (met bronvermelding) in de Dikke van Dale en het Etymologisch Woordenboek opgenomen. Koot en Bie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_neo...ooten_en_De_Bie ) zijn verantwoordelijk voor een flink aantal nieuwe termen. Ook Marten Toonder (Ollie B. Bommel) en Jiskefet hebben een aardige bijdrage geleverd. Daarnaast zorgen recente tv-programma's of reclames voor (tijdelijke) nieuwe woorden (moggel). Voorbeelden van woorden of uitdrukkingen, die te pas en vooral te onpas of als stopwoordje gebruikt worden zijn : gewoon, zeg maar, eigenlijk, natuurlijk, normaal, echt, toch/vaak wel/weer, in ieder geval, inderdaad, precies, puur, geregeld (i.p.v. regelmatig), een soort van en ik heb zoiets van. De kampioene is onze weervrouw Marjon de Hond, die tijdens één weerbericht, naast "in ieder geval", "eigenlijk", "natuurlijk" en "geregeld" vele malen (tot wel 20 keer) gebruikt.
Hoi Gerrit,

dat wist ik en mijn opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat je het niet zomaar af kunt schuiven op de mensen waar je de laatste tijd mee omgaat. Want ook zij moeten ergens die woorden van gekregen hebben. Maar het gaat me vooral om de manier waarop die woorden zich verspreiden. Enhoe ze onbewust je leven in komen wandelen.

Overigens zijn dit waarschijnlijk allemaal voorbeelden van memen. http://en.wikipedia.org/wiki/Meme

Rinie, ik vind het idee dat de "doeg doeg" en de "hoi hoi" anglicismen zijn, zo gek nog niet. Het past ook bij de intonatie waarmee het wordt uitgesproken.  Ik had daar nog niet aan gedacht, maar het klinkt plausibel. (wel minder romantisch, want dan heeft er niet iemand in zijn achterkamertje ooit eens zitten bedenken, "laat ik de "hoi hoi" eens introduceren". jammer... :lol:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

g.j. keizer

#22
CiteerOverigens zijn dit waarschijnlijk allemaal voorbeelden van memen. http://en.wikipedia.org/wiki/Meme
Wouter,
Klopt, met uitzondering van de neologismen en (verbasterde of vernederlandste) leenwoorden, vallen dergelijke woorden en uitdrukkingen inderdaad dus in ieder geval zeker weten onder de memen. En die Engelstalige pagina van Wikipedia kende ik nog niet, weer wat geleerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

pieternella

'hoi hoi' en 'doei doei' zijn ook tot Ermelo doorgedrongen.
En ik hoor jongens vaak 'tjo' zeggen als ze weggaan.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

frankw

ik hang meestal gewoon op :duim:   ;)



nee, ik zeg tegenwoordig: kalm aan... Dat komt door mn baas die doet dat ook, dus misschien is het je baas zn schuld  :angel:  :grin:  

Rinie van Reenen

CiteerEn ik hoor jongens vaak 'tjo' zeggen als ze weggaan.
Of 'jo'. Volgens mij is dat streektaal. Ik ken het tenminste bijna alleen van (boeren)jeugd hier in de Gelderse Vallei en aangrenzende Veluwe.
Groet, Rinie van Reenen

Elachista

Alleen het "dag dag" heb ik nog niet gehoord. Waar zou dat toch weg komen?  B)  
Groet,
Tymo

g.j. keizer

CiteerOf 'jo'. Volgens mij is dat streektaal. Ik ken het tenminste bijna alleen van (boeren)jeugd hier in de Gelderse Vallei en aangrenzende Veluwe.
Rinie,
Komt "jo" niet van Amerikaanse rappers, of kijkt de Gelderse (boeren)jeugd niet naar TMF of MTV ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

JanF

" Hoi " als afscheidsgroet komt volgens mij uit  Friesland.
Voor het eerst mee geconfronteerd ergens rond 1969. Friese campinggasten bij ons op de Veluwe bezigden deze term dagelijks. Wij Veluwenaren vonden dat toen maar vreemd  :grin:
Maar 't is wel blijven hangen. Gebruik de term sindsdien nog steed regelmatig.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vuurvlinder

CiteerWat mij nog altijd opvalt is dat Friezen die de telefoon opnemen dat vaak met een luid GOEIûH doen. Ik wist als Hollander in het begin niet wat er gebeurde...
Dat GOEIûH hoorde ik al weer een hele tijd geleden een wat ouder baasje in Surhuisterveen tegen mij zeggen. Ik antwoorde automatisch met het stopwoord van mijn dochter: BOEIûH.  :wub:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.