Wie mist er een jonge ooievaar op nest in regio Woerden?

Gestart door Dutchbird, juli 02, 2019, 09:22:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dutchbird

UPDATE: het is NIET het jong op het bekende nest in Spookverlaat (Amaliahut), precieze herkomst blijft een raadsel. De jonge ooievaar gaat na herstel in Vogelopvang De Wulp naar Ooievaarsbuitenstation Herwijnen om daar met soortgenoten "uit te wennen". Daar wordt de vogel ook bijgevoerd tot definitief uitvliegen (augustus) en op trek gaan (september).

Wie kent of is een vogelaar die meer weet over ooievaarsnesten in de genoemde omgeving? In Vogelopvang De Wulp is een jong binnengebracht uit die regio.

Na aansterken willen we de vogel graag vrijlaten bij het ouderlijk nest. Wie mist er in die regio een - iets te vroeg uitgevlogen - jonge ooievaar?

Stuur via dit forum of Facebook een PB aan Caroline Walta

Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

RamonVerstraaten

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Oenanthe

Citaat van: Dutchbird op juli 02, 2019, 09:22:52 AM
Wie kent of is een vogelaar die meer weet over ooievaarsnesten in omgeving Hazerswoude-Rijndijk? In Vogelopvang De Wulp is een jong binnengebracht uit die regio.

Na aansterken willen we de vogel graag vrijlaten bij het ouderlijk nest. Wie mist er in die regio (Spookverlaat wellicht?) een - iets te vroeg uitgevlogen - jonge ooievaar?

Stuur via dit forum of Facebook een PB aan Caroline Walta
Ik hoop dat je een reactie krijgt. Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om vanaf de grond betrouwbaar te bepalen hoeveel jongen er op een ooievaarsnest zitten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Dutchbird

Bedankt voor de reacties. Voor deze post ook een mail gestuurd aan de VWG. Verder gaat het om een groot jong, vanaf de grond zijn ze op deze leeftijd goed te zien. Ooievaars(nesten) zijn redelijk opvallend, hoop dat er een vogelaar uit de regio Hazerswoude-Rijndijk contact met me opneemt.

In deze fase kan het jong nog terug naar het nest (in ieder geval in juiste territorium). Als dat niet lukt, gaat de vogel naar één van de twee nog actieve ooievaarsbuitenstations om daar met soortgenoten uit te wennen.

Maar liever z.s.m. terug naar de eigen geboorteplek...
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu