Hoe vaak moet ik een individu invoeren?

Gestart door vergeetmenietje, juli 03, 2019, 11:09:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

vergeetmenietje

Het is mij niet duidelijk of ik één individu vaker dan één keer moet invullen, en hoe veel tijd er dan tussen moet zitten.
Voorbeeld 1: Ik zie een houtduif in mijn tuin, die voer ik in, en de volgende dag zie ik weer een houtduif in mijn tuin. Moet ik deze dan weer invoeren?
Voorbeeld 2: Ik zie 1 vink, deze voer ik in, en een uur later zie ik er 2 op dezelfde plek als voorheen. Moet ik dan een tweede waarneming maken waarbij ik er 2 vermeld? Of moet ik mijn waarneming van de eerste vink verwijderen en vervangen met het geupdate aantal?
Voorbeeld 3: Er is een nest huiszwaluwen die ik invoer. Een maand later zit die er nog, moet ik deze dan weer invoeren?

Sorry als dit topic al bestaat (ik kon het niet vinden)
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

hiskodevries

#1
Daar is ook geen handleiding voor te geven.
Niets moet in elk geval, je voert in wat jij leuk vind om te melden.
in geval van die Houtduif zou ik de bestaande wijzigen van 1 naar 2
Van die huiswaluwen is het leuk om de stappen te melden
melding 1 je ziet ze voor het eerst
melding 2 start nestbouw
melding 3 ei gelegd (tenzij je dit niet kunt zien)
melding 4 jongen aanwezig
melding 5 jongen uitgevlogen
Als je dat elk jaar bijhoudt kun je zelf de verschuivingen bijhouden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vergeetmenietje

Citaat van: hiskodevries op juli 03, 2019, 11:37:48 AM
Daar is ook geen handleiding voor te geven.
Niets moet in elk geval, je voert in wat jij leuk vind om te melden.
in geval van die Houtduif zou ik de bestaande wijzigen van 1 naar 2
Van die huiswaluwen is het leuk om de stappen te melden
melding 1 je ziet ze voor het eerst
melding 2 start nestbouw
melding 3 ei gelegd (tenzij je dit niet kunt zien)
melding 4 jongen aanwezig
melding 5 jongen uitgevlogen
Als je dat elk jaar bijhoudt kun je zelf de verschuivingen bijhouden.
Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

DeHaas

#3
Citaat van: hiskodevries op juli 03, 2019, 11:37:48 AM
Daar is ook geen handleiding voor te geven.
Niets moet in elk geval, je voert in wat jij leuk vind om te melden.
in geval van die Houtduif zou ik de bestaande wijzigen van 1 naar 2
Van die huiswaluwen is het leuk om de stappen te melden
melding 1 je ziet ze voor het eerst
melding 2 start nestbouw
melding 3 ei gelegd (tenzij je dit niet kunt zien)
melding 4 jongen aanwezig
melding 5 jongen uitgevlogen
Als je dat elk jaar bijhoudt kun je zelf de verschuivingen bijhouden.

Die zwaluwen zijn inderdaad leuk om in te voeren zoals Hisko aangeeft.

Persoonlijk zou ik de waarneming van de Vink het aantal exemplaren van 1 naar 2 veranderen. Zo zou dat ook moeten tijdens de tuinvogeltelling (alleen is die een maar een half uur). Analoog daaraan zou ik van een soort, gezien op dezelfde dag EN op dezelfde plek het maximum aantal dat je op 1 bepaald tijdstip tegelijkertijd hebt gezien, invoeren. In jouw voorbeeld dus 2.

De houtduif zou ik 2 keer als 1 exemplaar invoeren. Het is een andere datum en ander tijdstip. Aan houtduiven kan ik niet zien of het dezelfde of een ander exemplaar is en beide keren heb je er maar 1 gezien. De reden omdat zo in te voeren is dat dan, met name bij zomer- of wintergastsoorten, mooi overzicht krijgt vanaf t/m wanneer er exemplaren zijn gezien. Wanneer je dan ziet dat één (of meer) exempla(a)r(en) er dan na een periode wel/niet zitten geeft informatie over de aankomst en vertrek en als dat langjarig wordt geregistreerd voor een soort, kunnen onderzoekers voor die soort eventuele veranderingen in trek- en verblijftijden zien. Bij blijvers kan het (tijdelijk) niet-zien van exemplaren bijvoorbeeld een indicatie zijn van rui-tijd of dat ze om een andere reden weg zijn.

Mochten kenners en onderzoekers het niet eens zijn met mijn redenatie en beargumentering waarom ik het zo zou doen, dan hoor ik het graag (incl. argumenten), want ikzelf vind het ook leuk om waarnemingen in te voeren en ik doe dat graag zo goed mogelijk (zodat de gegevens eventueel voor onderzoek gebruikt zouden kunnen worden).
Groeten,
Nanny de Haas

hiskodevries

#4
Bij de huiszwaluw is het nog interessant wanneer je ze voor het laatst hebt gezien.
Daarmee kun je voor jezelf een hoop vragen beantwoorden
in welk jaar zag ik de eerste / laatste
Is in de loop van de jaren de nestbouw vroeger of later geworden
neemt het aantal jonge vogels toe of af. mogelijk kun je zelf al oorzaken benoemen. 'slecht weer in mei, weinig modder door hoge temperatuur, sperwer heeft een ouder gepakt' etc

Verder geldt: Het moet geen 'moeten' worden. Je voert in wat jij wilt . Uiteindelijk wordt al die data op 1 grote hoop gegooid en gaan de statistici daar mee aan het werk of de afnemers van natuurdata.
Die laatste vinden een huiszwaluw nest interessanter dan 1 of 2 houtduiven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Een vraag die al een tijdje geleden gesteld is, sorry dat ik hier na zo'n tijd nog op reageer, maar ik vond hem interessant.

Belangrijk om vooraf te stellen (en dat heeft Hisko ook al aangegeven) niets "moet"...
Het is helemaal aan jezelf hoe fanatiek je invult... en of je dat bijv. dagelijks doet (voorbeeld van het nestje zwaluwen) of alleen eerste waarneming...

Ik zelf houd in principe aan dat ik een organisme (ondanks dat ik weet dat het mogelijk hetzelfde exemplaar betreft) de volgende dag gewoon opnieuw invoer... het is immers een nieuwe waarneming...

Wat hierbij misschien ook nog wel nuttig is om in het achterhoofd te houden: wat is de waarde hiervan in de toekomst... elke waarneming is een momentopname, op het opgegeven moment van waarnemen was er het opgegeven aantal van een opgegeven soort aanwezig.
Zo heb ik grappend wel eens naar een vriend gezegd dat ik 22 waarnemingen van een Zomertaling had... elke keer dat het diertje achter een pol riet verdween en weer tevoorschijn kwam telde ik het als een nieuwe waarneming. Zo zou ik het natuurlijk nooit invoeren, want dan zou men kunnen denken dat er 22 zomertalingen aanwezig waren... dat was niet het geval, het ging namelijk om één exemplaar die steeds even onzichtbaar was en vervolgens weer tevoorschijn kwam...

M.a.w. op een zelfde dag, zou ik het aantal (en eventueel de tijd) aanpassen (tenzij het weer een andere locatie is).
Op verschillende dagen zou ik opnieuw een waarneming invullen (Vooral interessant voor laatste voorkomen, bij bijvoorbeeld organismen die aan een bepaald seizoen gebonden zijn, zoals bijv. de laatste waarneming van de zwaluwen)
Dit alles zo veel je zelf leuk vind... vul je het dagelijks in... prima, vind je één maal per maand genoeg... ook prima...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.