Epidemie onder bosmuizen?

Gestart door Odile Hilgenkamp, juli 01, 2019, 18:32:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Odile Hilgenkamp

De laatste weken zie ik opeens geen bosmuizen meer in onze achtertuin en dat is heel ongewoon. Ik zag ze praktisch elke nacht op foto's van onze wildlife-camera en bij daglicht zag ik er regelmatig een of meer op het terras, zodra ik voor de mussen vogelvoer had gestrooid.
Ik heb op de site bij "gewone bosmuis" gekeken op "kaarten" en zie dat er de laatste weken in de noordelijke provincies geen waarnemingen van bosmuizen zijn ingevoerd. In 2018 was de teruggang minder opvallend, dus lijkt mij dit niet een jaarlijks terugkerend verschijnsel.
En (helaas) wij horen 's nachts geen uilen rond het huis.
Gaat er hier soms dodelijke ziekte rond onder de bosmuizen?
Groetjes,
Odile

marcel234

Muizen in de noordelijke provincies hebben een psychische stoornis waardoor ze massaal zelfmoord plegen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4759251/waarom-duizenden-muizen-te-pletter-vallen-friesland

Rob Koelman

Citaat van: marcel234 op juli 01, 2019, 20:00:39 PMMuizen in de noordelijke provincies hebben een psychische stoornis waardoor ze massaal zelfmoord plegen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4759251/waarom-duizenden-muizen-te-pletter-vallen-friesland

Ho ho, dat zijn Friese woelmuizen. Gaat daarbij gewoon om door het wonen in Friesland depressief geworden veldmuizen...  :wacko:

Odile heeft het over bosmuizen, ware muizen dus... B)
Met vriendelijke groet, Rob

Odile Hilgenkamp

Klopt Rob! Weet jij wat de ware muizen, in casu de bosmuizen, mankeert?
Groetjes,
Odile

Rob Koelman

Citaat van: Odile op juli 01, 2019, 20:44:43 PMKlopt Rob! Weet jij wat de ware muizen, in casu de bosmuizen, mankeert?

Enige voorzichtigheid is hierbij denk ik op zijn plaats. Gaat het echt om een regionaal verschijnsel? Of slechts om een (zeer) lokaal voorbeeld?

Over meerjarige schommelingen in populaties van gewone bosmuis ken ik zelf geen duidelijke literatuur. Vanzelfsprekend vindt er in de winter een verhoogde sterfte plaats en is er geen tot weinig voortplanting. De aantallen bosmuizen aan het eind van de winter/in het vroege voorjaar zullen daardoor lager liggen dan later in het jaar.
Met vriendelijke groet, Rob

Odile Hilgenkamp

Dankjewel Rob. Denken aan een dodelijk virus is misschien wat voorbarig, maar ik hou al een jaar of 5 de muizen (altijd bosmuizen) in onze tuin in de gaten. Dit hebben wij nog niet eerder meegemaakt. Maar als hier iets rondgaat, dan zou iemand van de muizendeskundigen dat allang weten, neem ik aan, dus vandaar mijn vraag op het forum. Ik zal onze buren links, rechts en achter eens vragen of hen iets is opgevallen.
Groetjes,
Odile

Odile Hilgenkamp

De muizen hebben mij beetgenomen! Vannacht liet zich opeens weer eentje zien, eindelijk.
Rob, dank voor jouw meedenken!
Groetjes,
Odile
https://waarneming.nl/observation/175580281/

Merel

Citaat van: Odile op juli 01, 2019, 21:10:26 PM
Dankjewel Rob. Denken aan een dodelijk virus is misschien wat voorbarig, maar ik hou al een jaar of 5 de muizen (altijd bosmuizen) in onze tuin in de gaten. Dit hebben wij nog niet eerder meegemaakt. Maar als hier iets rondgaat, dan zou iemand van de muizendeskundigen dat allang weten, neem ik aan, dus vandaar mijn vraag op het forum. Ik zal onze buren links, rechts en achter eens vragen of hen iets is opgevallen.
Groetjes,
Odile

Mocht je echt vermoeden dat er iets mis is, dan zou je dat misschien nog kunnen aankaarten bij het Dutch Wildlife Health Center. Maar dan heb je wel meer nodig dan 'ik heb ze een paar dagen niet gezien'. Bijvoorbeeld plotselinge hoge sterfte ofzo.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Odile Hilgenkamp

Okay. Dank voor de tip.
Groetjes,
Odile