Larven vierentwintigstippelig lieveheersbeestje?

Gestart door Rayan Majoor, juli 01, 2019, 17:01:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175543574/.
2 Vierentwintigstippelig lieveheersbeestje - Subcoccinella vigintiquatuorpunctata larve/nimf, uitgekweekt en in collectie
datum: 2019-07-01
locatie: Wageningen - Campus (GE)

foto's:







Gevonden op cacaoblad in een practicumzaal van de universiteit. Het cacaoblad is afkomstig uit de tropische kas (Unifarm).

Mocht het geen vierentwintigstippelig lieveheersbeestje zijn: wat kan ik ze het beste te eten aanbieden? Ze zien er al redelijk volgroeid uit, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze nog steeds eten nodig hebben...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrian

Wat jammer dat ik nog niet naar lieveheersbeestjes keek toen ik in Wageningen studeerde, je kunt er leuke beestjes vinden.

Heb je vraatsporen gevonden op het cacaoblad? In dat geval zou ik gewoon regelmatig wat verse blaadjes mee naar huis nemen, op de WUR horen ze daar begrip voor te hebben. Of het een 24-stip of een of ander tropisch beest is, durf ik niet te zeggen. Als je denkt dat het mogelijk een per ongeluk in de kas terecht gekomen 24-stip is, zou je hem dagkoekoeksbloem of zeepkruid kunnen aanbieden.

Succes, en houd ons op de hoogte.

Rayan Majoor

Ik zag geen vraatsporen op het blad, nee. Zouden dus ook toevallig op het blad terecht kunnen zijn gekomen, wat het weer lastiger maakt. De 'tropische kas' heeft volgens mij vooral planten die er al lang staan dus als het een tropische soort is zit ie er waarschijnlijk al wel langer. Wellicht kan ik er morgen even rondkijken of ik ergens vraatsporen kan ontdekken zodat de waardplant te achterhalen is. Het lijken zo trage beestjes dat het haast zeker ook herbivoren zijn, welke soort het ook is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan, zeker géén 24-stip of Cynegetis en ook niet van een (Henos)Epilachna ofzo, maar van één of andere (tropische?) Chilocorus of nauw verwant.

Absoluut uitkweken dus! Het beestje zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dol zijn op dop/wol-luizen etc. dus inderdaad geen vraatsporen aan de plant.

Het is heel goed mogelijk dat het één van de soorten is die gewoon in Europa verhandeld wordt voor bestrijding van luizen in kassen. Dan zou Chilocorus nigritus een hele goede kanshebber zijn ... mja ... wie weet een langs andere weg gearriveerd neefje ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

 Ik ga zeker m'n best doen ze op te kweken. Dopluis heb ik hier ook op de hortensia zitten dus als ze dat eten moet dat geen probleem zijn. Ben benieuwd wat eruit gaat komen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Uiteraard ook even in de kas navragen wat ze daar uitzetten ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

In de kas heb ik nog larven, een pop en een volwassen lieveheersbeestje (naast een lege pop) gevonden. Foto's daarvan komen nog. Op basis daarvan, kijkend bij Chilocorus vermoedde ik dan C. nigritus. Dit werd inderdaad bevestigd door degene die zich met de inzet van lieveheersbeestjes als biologische bestrijding bezighoudt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Ja, dan is het dus inderdaad wel aannemelijk dat het gewoon die soort is. Evengoed leuk om te documenteren met foto's  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)