Verschil larf gewoon lieveheersbeestje en aziatisch lieveheersbeestje

Gestart door MiekeK, juni 27, 2019, 20:51:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

MiekeK

Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen, maar kom er niet goed uit..

Om meer bekendheid te kunnen geven aan het gevaar voor biodiversiteit en in dit geval het aziatisch lieveheersbeestje, wil ik graag weten wat nu precies (ongeveer mag ook), liefst met vergelijkbare foto's het verschil is in larve stadium.....
Ook om te checken of ik het zelf goed heb.

Wie kan het op een rijtje zetten..indien er n rijtje is ?
Wat zijn de verschillen in larven ??

Hartelijk dank !!!



Arp

Uhm ... wat is een gewoon lieveheersbeestje?

De larve van het Aziaatje (Harmonia axyridis) is eigenlijk alleen te verwisselen met de larve van onze inheemse Harmonia quadripunctata ("Harlekijn" - niet te verwarren met het Engelse  "Harlequin", wat weer de Engelse naam is voor het Aziaatje!)

Beide zijn hoofdzakelijk zwart met in de latere stadia oranje "strepen" omdat de dorsolaterale borstels van de eerste achterlijfssegmenten oranje zijn: 4 bij Har.qua. en 5 bij Har.axy.. Beide hebben bovendien duidelijk gevorkte borstels. De jongere stadia zijn moeilijker uit elkaar te houden omdat de oranje kleur nog niet (volledig) ontwikkeld is. Dan moet je naar de vorkpunten van de dorsolaterale borstels kijken (en alleen die, niet de andere rijen!): Har.qua heeft daar borstels met 3 punten en Har.axy. met 2.

De larven van onze andere inheemse "grotere" lieveheersbeestjes zien er allemaal compleet anders uit. Andere kleurpatronen en andere borstelvormen ...

Dit is de hele ontwikkelingscyclus van het Aziaatje:


Dit is een 4e stadium larve van Har.qua.:


En dit is een jongere - die is op kleurpatroon niet van Har.axy. te onderscheiden dus(!):


Dit zijn een paar andere soorten (deels ook buitenlandse):

etc etc ... allemaal anders ...


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

En voor het geval je aan de foto's van Arp niet genoeg hebt; op de website Stippen staan ook foto's van larven in verschillende fasen van ontwikkeling.


MiekeK

Heel erg bedankt voor de info !
Ga dit eens allemaal goed bestuderen !