Wat zijn deze pissebedden aan het doen...?

Gestart door Rayan Majoor, juni 26, 2019, 18:54:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175229790/.
3 Gewone oprolpissebed - Armadillidium vulgare gezien
datum: 2019-06-15
locatie: Barneveld - Centrum (GE)

foto's:








Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

A. vulgaris is correct. Ik herken niet meteen speciaal gedrag - ze komen wel vaker "per ongeluk" boven op elkaar terecht.

Bij een copula - mocht je daar aan denken - zit het mannetje schuin vanaf de zijkant op het vrouwtje:

Deze foto is denk ik net "te laat" genomen (het mannetje zit al vrij "hoog" en was denk ik net bezig er weer af te kruipen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Op zich had ik er ook niet heel erg iets speciaals bij gedacht, maar tussen de eerste en laatste foto zitten 5 minuten... en toen het bezoek kwam draaiden ze zich om maar bleven op elkaar zitten.
De bovenste (zeker weten mannetje?) was ook de hele tijd iets bij de kop van de onderste aan het doen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Nee, ik weet niet of de bovenste een mannetje is - kan heel goed (eerder?) een vrouwtje zijn - jongere dieren zijn in het algemeen wat lichter/gevlekter, ook de mannetjes, dus dat is hacheljk.

Het donkere dier dat op de laatste foto's erbij komt kijken zal waarschijnlijk wel een kereltje wezen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Citaat van: Arp op juni 27, 2019, 20:51:40 PM
Het donkere dier dat op de laatste foto's erbij komt kijken zal waarschijnlijk wel een kereltje wezen
Die wilde zeker ook meedoen :rolleye:
Ach ja, dan blijft het een mysterie wat er hier nou precies gebeurde. In ieder geval bedankt voor het meekijken ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl