Is dit een kakkerlak?

Gestart door f.walraven, juli 24, 2017, 13:15:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

f.walraven



Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141995983
onzeker Kakkerlak onbekend - Blattaria indet. gezien op 2017-07-15 Gorinchem
Foto's:






bij voorbaat dank f. walraven

Wim Bakker

Het lijkt wel een nimf heidekakkerlak. Maar wat doet dat beest daar   :huh:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

f.walraven

Ik weet het niet, ik schrok er een beetje van, hij zat voor mijn voordeur! Inmiddels begrijp ik dat als het inderdaad een heidekakkerlak is, deze niet van plan is binnen te komen. Het heidelieveheersbeestje komt hier ook voor.Misschien is er een verband? Veel tuinen worden nu bestraat hier in de buurt, kan het dier met het zand meegekomen zijn?
En kan ik hem als heidekakkerlak nimf invoeren? Hij was inderdaad héél erg klein.

Groetjes,
francien

arpwifi

Ik heb ook een lichte voorkeur voor een jonge nimf Heidekakkerlak, maar er is nog een goede mogelijkheid die ik zo niet durf uit te sluiten: Dwarsbandkakkerlak - Planuncus tingitanuis s.l.. Staat of valt een beetje met hoe groot het beestje precies is. Voor een Heidekakkerlak heeft deze heel weinig wit midden op de thorax en dat is typisch voor de jonge stadia Dwarsband, maar die hebben aanvankelijk weer minder wit op het achterlijf. Er zal een fase bij beide zijn die lastig te onderscheiden is.

Zou je deze alsjeblieft alsjeblieft willen vangen als je'm weer ziet?

We hebben één andere foto-melding van vermoedelijk deze soort uit Nederland, maar ook zonder "bewijs".
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

f.walraven

Ik weet niet of ik hem nog eens tegen kom, mijn tuin is nogal vol en hij zat net op het randje van de stenen bij de voordeur. Hij is erg klein, ik denk tussen 0,5 en 1,0 cm als ik het me goed herinner en watervlug. mocht ik hem weer zien, probeer ik hem te vangen. Ik zet een doosje bij de deur. Maar voor het zelfde geld is hij al verder gegroeid en valt hij niet meer zo op. Ik dacht nl. in eerste instantie toen ik de foto maakte dat ik een rare wants zag. Later zag ik dat het dat niet was en ben ik verder gaan zoeken.
Groetjes,
francien

arpwifi

Hmmm ... halve cm is al erg groot - 10mm is al grofweg bijna de maat van de volwassen dieren voor beide. In dat geval zou inderdaad Heidekakkerlak meer voor de hand liggen, maar dan is de thorax bizar afwijkend. En ook het habitat, zoals Wim al opmerkte.

Je hoeft niet per sé deze terug te vinden, maar houd ook uitkijk naar de volwassen beesten of grotere nimfen. Heel graag vangen, whatever je aan kakkerlak ziet ronddartelen, want qua habitat is Planuncus wel veel aannemelijker en dan kunnen we rustig bekijken of het een Heide of Dwarsband is. Zou heel goed kunnen dat het de eerste bevestigde waarneming van Planuncus voor Nederland gaat worden dan.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

f.walraven

Ik doe mijn best, maar kun je misschien wat aanwijzingen geven over hoe en waar je de meeste kans hebt? B.v. zitten we graag in afgevallen blad, of juist onder potten? In kieren tussen de stenen, dat soort dingen?
Groetjes,
Francien

f.walraven

Ik heb een foto van een van de stenen waar hij op zat gemaakt met de foto van de kakkerlak erop, samen met een liniaal. Zo is te zien dat hij dichter bij 0,5 dan bij 1 cm zit. Bij 1 cm was de structuur van de steen te fijn.
Groetjes,
Francien

Arp

#8
Hoi Francien,

Ze zijn nogal bewegelijk. In Frankrijk vind ik ze veel op buitenmuren van gebouwen, maar dat is ook vooral omdat je ze daar "ziet". Mijn eerste beesten (toen nog geen idee wat het was) heb ik 3/4 dood in een lege limonadefles gevonden waarin ze zo ongeveer gekookt waren omdat ze de uitgang niet meer konden vinden (neem ik aan), maar ik heb ze ook in de vegetatie gevonden - vooral de hele kleintjes (zwart met wit bandje). De ootheken vind ik op de grond tussen afgevallen blad, dus de volwassenen moeten daar ook rondscharrelen.

Ectobius vittivetris heeft een zeer vergelijkbaar areaaluitbreidingspatroon via tuinen en stadsparken. Ook hier de ootheken tussen troep op de grond en de adulten het makkelijkst optisch aan de huiswand - vooral 'savonds aan het licht. Bij de vindplaats in Oegstgeest zag ik een paar weken geleden eentje wegschieten terwijl ik op een balkonnetje wat aan het klussen was en bij vertrek wilde ik even in de tuin "zoeken". Dat was dus een kwestie van m'n sleepnet onder de klimop rond de regenpijp houden, één keer schudden en ik had er drie in m'n net - ook nog eens precies man, vrouw en nimf. Binnen een halve minuut klaar dus :)

Ergo: Probeer vooral eens met een paraplu of sleepnet ofzo eronder aan struiken (buxus? klimop?) te schudden/rammelen of kijk 'savonds op verlichte ruiten of in de buurt van de buitenlamp.

P.S. En wees er op voorbereid dat ze watervlug zijn en ook korte afstanden wegspringen/glijvliegen  :rolleye: :-X :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

klock

Lichte band tussen de ogen en bleke achterrand tergieten wijzen volgens mij eerder op vroeg stadium Heidekakkerlak.

Arp

Hoi Koen,

Nee, dit was echt wel Planuncus - ik heb terplekke inmiddels ook adulten en ootheken verzameld.

Nimfjes Heidekakkerlak hebben in dit stadium al meer witte tekening in het midden van pronotum/thorax

Dit nimfje is al wel iets van 3e stadium ofzo en Planuncus-nimfjes worden dan snel bleker, ook met een zwarte tekening vooraan op de tergieten, soms wat witte vlekken langs de rand en de middenlijn en een bleke achterrand, maar soms ook niet. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de verschillen die ik daarin heb gezien moet duiden. Deels zal het individuele varaiatie zijn, deels mate van voedselopname of fase is het betreffende stadium (uitdijen) maar misschien spelen er nog hele andere dingen mee.

Het is ook nog geenzins zeker dat het echt allemaal één soort is die door Europa optrekt en dan is het niet ondenkbaar dat ze juist als nimf misschien wel beter te onderscheiden zijn dan als adult.

Wat is jouw referentie voor het uiterlijk van de nimfen? Eigen kweek? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)