Lijkt op Cixius stigmaticus, maar is soortdeterminatie mogelijk? => C. simplex??

Gestart door Rayan Majoor, juni 25, 2019, 13:25:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175133662/.
3 Cixius spec. imago, gezien
datum: 2019-06-17
locatie: Groesbeek - Voedselbos Ketelbroek (GE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marco de Haas

Ziet er wel interessant uit! Er zijn meerdere opties met zo'n zwarte frons en clypeus. C. stigmaticus heeft vaak een bruine tint op de vleugels, ik verwacht niet dat het deze soort betreft. C. distinguendus is later in het jaar te vinden en heeft niet zo'n duidelijke hoek bij de overgang van frons naar vertex. C. nervosus en C. cunicularius zijn het dus ook niet, die hebben een roodbruine clypeus. Mogelijk zou C. simplex een kans maken! Deze soort is al meer dan 100 jaar niet in Nederland waargenomen, dus dat zou een erg gave vondst zijn. Helaas is er verzameld (mannelijk) materiaal nodig om tot een zekere determinatie te komen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Rayan Majoor

#2
Beste Marco,

hoe lang blijven zulke cicaden over het algemeen aanwezig? (Op waarneming.nl zie ik staan mei tot oktober, maar ik neem aan dat dat niet dezelfde individuen zijn over die hele periode...). Ik ben namelijk van plan in de zomervakantie hier weer een kijkje te nemen, maar dat wordt dan waarschijnlijk augustus. Ik kan ook de eigenaar van het voedselbos vragen te kijken of ie er nog een of twee kan verzamelen... hij komt er zo'n beetje elke dag. Zou natuurlijk wel erg leuk zijn om er dan nu achter te komen wat het nou precies is, zeker aangezien ik in ieder geval 3 individuen heb gezien en ze zagen er allemaal zo uit.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marco de Haas

Citaat van: Rayan Majoor op juni 25, 2019, 17:19:55 PM
Beste Marco,

hoe lang blijven zulke cicaden over het algemeen aanwezig? (Op waarneming.nl zie ik staan mei tot oktober, maar ik neem aan dat dat niet dezelfde individuen zijn over die hele periode...). Ik ben namelijk van plan in de zomervakantie hier weer een kijkje te nemen, maar dat wordt dan waarschijnlijk augustus. Ik kan ook de eigenaar van het voedselbos vragen te kijken of ie er nog een of twee kan verzamelen... hij komt er zo'n beetje elke dag. Zou natuurlijk wel erg leuk zijn om er dan nu achter te komen wat het nou precies is, zeker aangezien ik in ieder geval 3 individuen heb gezien en ze zagen er allemaal zo uit.

Ze hebben één generatie per jaar, het gaat dus wel om dezelfde individuen. De actieve periode van imago's is gebasseerd op Duitse literatuur, aangezien we maar 5 Nederlandse exemplaren hebben (3 uit Arnhem en 2 uit Bussum). De Nederlandse exemplaren zijn verzameld in juni (2 ex.) en september (2 ex.), van het laatste exemplaar ontbraken de gegevens. Nederlandse beesten zijn verzameld in 1872, 1895 en 1905, maar in Duitsland komt de soort nog wel 'gewoon' voor!

Materiaal is dus zeker welkom! Ik heb wel mannetjes nodig om ze met zekerheid te determineren.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Rayan Majoor

Ik heb Wouter van Eck gevraagd om te kijken of ie kan kijken of ze er nog zitten en of hij er dan een paar kan verzamelen (als hij dat wil natuurlijk).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik ga komende maandag kijken of ik ze terug kan vinden.
Is er, op lengte na, nog iets waaraan ik 'makkelijk' kan herkennen dat het een mannetje is?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marco de Haas

Citaat van: Rayan Majoor op juli 01, 2019, 16:39:12 PM
Ik ga komende maandag kijken of ik ze terug kan vinden.
Is er, op lengte na, nog iets waaraan ik 'makkelijk' kan herkennen dat het een mannetje is?

Top, ik ben benieuwd. De lengte inschatten zal nog geen makkelijk klusje zijn, gaat om minimale verschillen (voorzover lengte echt een bruikbaar iets is...). Met een loep de achterkant/onderkant van het abdomen bekijken, vrouwtjes hebben een legboor, mannen een wat 'ingewikkelder' structuur. Maar wanneer je nooit een man én een vrouw hebt gezien is dat nog niet zou makkelijk te zien. Ik zou zeggen: gewoon verzamelen wat je tegenkomt en hopen dat er mannen bij zitten. Mocht je wat vinden, stuur mij dan maar een pb voor adresgegevens.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Rayan Majoor

 Bedankt! Ik ga m'n best doen... en als ik er meerdere heb en bij sommige en duidelijke legboor zie dan zal ik die weer vrijlaten (of misschien één vrouwtje bewaren). Zou ook wat zijn als ie dan eindelijk weer in NL opduikt en dat ik de hele populatie uitroei om te zien of het inderdaad die soort is... :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl