Mooi popje. Inderdaad dagvlinder? => Melitaea spec.

Gestart door Josee, juni 24, 2019, 15:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/175076322
onzeker Dagvlinder onbekend - Rhopalocera spec. gezien op 2019-06-16 Portugal - Manteigas (São Pedro)
Foto's:


bij voorbaat dank Josee van Oers
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers


Josee

Leuk! Hartelijk dank Pieter. Er vlogen meerdere Melitaea athalia. Althans als ik goed heb gekeken  ;D En dat is vanzelf geen garantie. Ik zet deze op Melitaea spec.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

caliprobola

Bosparelmoer Melitaea athalia beschouwen we tegenwoordig als twee soorten, in Portugal wordt dat dan Melitaea celadussa.
Zelf dacht ik hier eerder aan tweekleurige parelmoer, Melitaea didyma, maar ik ken de soorten niet goed genoeg als pop om daar uitsluitsel over te geven

Rayan Majoor

Ik dacht ook eerst aan M. didyma, maar dat is mer omdat dat de enige parelmoervlinder is die ik ooit opgekweekt heb. Bij nader inzien is die het echter niet.
Foto's kijkend zou ik zeggen dat het M. diamina is, maar o.a. door de variatie in tekening durf ik M. trivia zo niet uit te sluiten. Zijkant van de pop (tekening op de 'vleugels') zou erg helpen, maar misschien zegt het voorkomen van beide soorten daar ook wel iets over...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Hartelijk dank Pieter en Rayan voor jullie hulp en boeiende info. Ik heb de naam van de vlinders gewijzigd in Zuidelijke bosparelmoervlinder - Melitaea celadussa.

Achteraf had ik meer én scherpere foto's van het popje moeten nemen, maar er was zoveel tegelijk te zien op die plek en dan maakt een mens keuzes :lol:

Melitaea spec. voor de pop lijkt me het hoogst haalbare.

Fijne dag gewenst
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op juni 25, 2019, 11:05:21 AM
Ik dacht ook eerst aan M. didyma, maar dat is mer omdat dat de enige parelmoervlinder is die ik ooit opgekweekt heb. Bij nader inzien is die het echter niet.
Foto's kijkend zou ik zeggen dat het M. diamina is, maar o.a. door de variatie in tekening durf ik M. trivia zo niet uit te sluiten. Zijkant van de pop (tekening op de 'vleugels') zou erg helpen, maar misschien zegt het voorkomen van beide soorten daar ook wel iets over...
M. diamina komt niet voor in die regio.