Kever uiteindelijk bekend

Gestart door tjerk, juni 23, 2019, 18:37:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175000399/.
10 Scheerlingzaadgalmug - Kiefferia pericarpiicola imago, gezien
datum: 2019-06-11
locatie: Dwingelderveld (DR)

foto's:


Oi geefr 100% scheerlingzaadgalmug. Lijkt mij niet bepaald juist.
Is zo te zeggen, welke keversoort dit is?

Arp

Hoi Tjerk,

bij de Nitidulidae kijken. Niet zo lekker scherp allemaal, maar ik vind ze voor Epuraea wat te kort gedrongen (c.q. te breed) en dan zou het iets van Cychramus moeten zijn, maar dat zit me ook niet helemaal lekker. Misschien dat er nog iets meer uit je originelen te halen is?

P.S. hmmm ... misschien toch eerder Epuraea - ze lijken allemaal net verkeerd in het perspectief te liggen waardoor ze misschien wat korter lijken?!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

@Arp,

Ik zal morgen even kijken, of ik nog wat betere foto's heb.
Tjerk

tjerk

Hoi Arp,
Ik heb aan mijn waarneming (zie boven) twee foto's toegevoegd. Met name op de tweede toegevoegde foto is de lengte van het beestje goed te zien. Misschien helpt dat ?
Op de één of andere manier krijg ik het niet voor elkaar hier als bijlage foto's toe te voegen. (Te groot bestand??)
Overigens valt het lang niet altijd mee goede foto's te maken met een compactcamera bij stevige wind en bewegende insecten.
En alweer bedankt voor de moeite die je doet!
Vriendelijke groet,
Tjerk

tjerk

Citaat van: Arp op juni 23, 2019, 22:36:30 PM
Hoi Tjerk,

bij de Nitidulidae kijken.

Arp, je eerste reactie was de juiste. De validator (Jan Cuppen) heeft de soortnaam veranderd in Nitidulidae indet. (Glanskevertje onbekend)

Vriendelijke groet,
Tjerk

Th.Heijerman

Toch lijkt me dit een duidelijke Cychramus luteus...

arpwifi

Had deze niet meer langs zien komen - op basis van de toegevoegde foto's zou ik er inderdaad ook Cychramus luteus van maken, maar nadat Theodoor dat al gemeld heeft voegt mijn mening niet zoveel meer toe ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

tjerk

 Moet de soortnaam na de verandering door Jan Cuppen door mij nu opnieuw gewijzigd worden in Cychramus luteus ? Of wordt dat weer door een admin gedaan ?
Groet,
Tjerk


arpwifi

#8
Je had 'm staan als Coccidula rufa dus is Jan 'm vast tegengekomen terwijl hij de LHBtjes aan het valideren was en heeft 'm zonder veel omhaal daar .. ehm ... "weggeschopt" en meteen een heel eind de goede kant op, naar Nitidulidae spec. dus. Hij had vast geen zin om er lang op te gaan zitten turen terwijl hij met de LHBtjes bezig was, kan ik er zomaar bij fantaseren ...

Lekker zelf veranderen Cychramus luteus dus .... ach wat ... doe ik wel en dan valideer ik 'm ook meteen ... met uw welnemen ga ik dan maar even vanuit :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#9
Even voor de duidelijkheid Tjerk: Het is en blijft te allen tijde jouw waarneming dus je kunt er altijd precies van maken wat jij denkt dat juist is (ook na consult elders of hier op het forum). Dat de admins soms wijzigingen aanbrengen kun je zien als een soort "service" aan jou, die tegelijk ook het werk voor de admins minder maakt, want de andere optie zou zijn om je eerst vriendelijk een bericht te sturen "bla bla bla zou je het willen veranderen svp" etc. etc. en dan vervolgens weer een keer bij de waarneming terug komen om te kijken of het nu gedaan is, eventueel nog eens vragen, of tenminste controleren of het nou correct is en dan desgewenst valideren. Zeer tijdrovend allemaal.

Het is veel sneller om het gewoon even voor jou te veranderen in iets wat tenminste "zinvoller" is dan wat er nu stond, of eventueel zelfs helemaal tot op de soort en dan meteen valideren - dan is het maar afgewerkt en hoeft er geen opvolging meer aan te worden gegeven. De meeste waarnemers vinden dat ook helemaal prima zo, maar er zijn er een paar die enorm gaan steigeren als een admin hun waarneming (iets) corrigeert. Die willen per se dat aan hen zelf gevraagd wordt om het zelf te doen. Als een admin ongevraagd iets aan jouw waarneming verandert, dan krijg je daar overigens wel altijd bericht van, dus het is niet zo dat het stiekem achter je rug gebeuren zou ofzo. Maar als je het toch problematisch vindt dat een admin jouw waarnemingen bijwerkt dan kun je dat gewoon laten weten.

Als ik bij het valideren van Schorpioenvliegen een Snipvlieg tegenkom, dan verander ik die dus snel zelf even in "Snipvlieg onbekend". Ik weet niks van Snipvliegen en ben er bovendien op dat ogenblik niet mee bezig. Doordat ik het verander kan een vliegenadmin de waarneming dan weer tegenkomen en de volgende verandering aanbrengen (als het beest verder determineerbaar is). Het is dus beslist niet zo dat je mij schoffeert ofzo door er nadien zelf weer een andere naam aan te hangen. Alleen als je 'm weer terugzet op één of andere Schorpioenvlieg, maar daar zit ik dan ook niet echt mee, dan keur ik 'm vervolgens gewoon af  B)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

tjerk

Arp, alweer mijn dank voor de uitgebreide toelichting. Mijn welnemen heb je natuurlijk! En mijn dank.
Vriendelijke groet,
Tjerk