hoe heten deze parende kevertjes?

Gestart door corma, juni 23, 2019, 14:49:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175000208/.
1 Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. imago, in copula
datum: 2019-06-23
locatie: Hierden - Kasteel Essenburg (GE)

foto's:


blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

corma

Grapje zeker?? Familie Apionidae (Spitsmuisjes). Lijken mij toch echt geen muisjes.
Vriendelijke groet, Corry

Douwe van der Ploeg

Let vooral niet op Nederlandse namen, en trek daar al helemaal geen conclusies uit. Apionidae is een familie kevers. Heeft niks met Soricidae te maken. Een naam is een naam en is heel wat anders dan een definitie.
Douwe van der Ploeg

corma

#4
Beste Douwe, dan heb ik even een vraag: waarom komt alleen "Familie Apionidae (Spitsmuisjes)" tevoorschijn, als je bij "Zoek" > Apionidae
invoert? Als je dan klikt op "Taxonomie Apionidae (Spitsmuisjes)", krijg je verder geen info. Verder geen verwijzing naar kevers? Dan krijg je toch dit soort misverstanden?
Als ik een andere naam doorkrijg, ga ik daar bij kijken voor meer gegevens over de kevers, maar die vond ik hier niet.

Je zegt, dat de familie kevers niets te maken heeft met Soricidae. Als ik dat bij "Zoek" invoer, verschijnt "Familie Spitsmuizen (Soricidae)", klik je daar op, dan zie je inderdaad verschillende soorten spitsmuizen, maar ik kende de naam "Soricidae" niet, werd ook nergens genoemd, dus is het toch niet gek, dat ik zo reageer? Het is absoluut niet mijn bedoeling iemand belachelijk te maken of niet serieus te nemen en als dat zo is overgekomen, dan bied ik daarvoor mijn excuses aan, maar volgens mij zit er dan een foutje in het zoeksysteem? Ik kom op geen enkele manier bij kevers uit?? Hoor het graag van je.

Als ik op Google > "Apionidae" invoer, dan komt daar geen verwijzing naar Waarneming.nl tevoorschijn.  :huh: Wel allerlei andere sites met idd kevers!

Vriendelijke groet, Corry

OJGoreng

Niet gek hoor, Corry. Het lijkt een eigenaardigheidje in de database, die wel de familie Brentidae kent, waar Apioninae (in dat geval dus met een n) een onderfamilie van is. Kennelijk worden er naamgevingssystemen door elkaar heen gebruikt, met als gevolg dat Apionidae als familie wel te vinden is, maar er in de database geen soorten toe behoren. In dat geval: zoek eens bij de Brentidae (en verder heb ik er totaal geen verstand van, en kan je daarmee dus niet verder helpen).

"Spitsmuisjes" als naam is verwarrend (al lijken ze er inderdaad wel een beetje op, met dat "neusje"), maar soms denk ik wel eens dat degenen die verantwoordelijk zijn voor het geven van Nederlandse namen aan insecten dat (helemaal) aan het eind van de vrijdagmiddagborrel bij Naturalis hebben gedaan, ofzo. Er zijn nogal wat supermelige insectennamen, met als mogelijk ergste de Witte Reus (althans, de ergste sinds een bepaalde sprinkhaan die een naam had die echt niet kon is omgedoopt naar "zwart wekkertje"). Toch zie je dat soort dingen ook historisch vaker, denk bijvoorbeeld aan veel nachtvlinders die al heel lang "uil" heten.
Met vriendelijke groet, Zainal

Douwe van der Ploeg

#6
Achja, tuurlijk, ik snap de verwarring nu. Er zijn twee verschillende taxonomische meningen wat dit betreft: Of ApioniDae is een aparte familie, of ApioniNae is een subfamilie van Brentidae. We hebben het over dezelfde dieren, t'is gewoon een verschil van mening over waar je de grens van familie legt, en voor Nederland is besloten dat het om een subfamilie gaat: Apioninae dus. Waarom alleen Apionidae wordt getoond als je zoekt op Apionidae lijkt me duidelijk: daar zoek je op! Als je zoekt op Apioni* krijg je ook de invoeroptie Apioninae spec.

Om de één of andere reden toont de site ook families waarvan geen soorten zijn geactiveerd voor Nederland, en dus krijg je een lege familie. Echter, als je op de naam klikt kom je in dit scherm: https://waarneming.nl/taxa/1500/ en daarin staat bovenaan.
     Eukaria Animalia Arthropoda Insecta Pterygota Endopterygota Kevers polyphaga curculionoidea Apionidae (Spitsmuisjes)
Wel duidelijk dat het kevers zijn, dus ;) Op de oude site werd dat ook netjes  getoond, maarja, in het nieuwe systeem doen soortgroepen er niet meer toe.. Ik zie overigens nog steeds geen reden om aan te nemen dat het GEEN kevers zijn: nogmaals, Nederlandse namen zijn maar namen, geen taxonomische definities. Genoeg vliegen die geen diptera zijn, muizen die geen zoogdieren zijn, walvissen die geen vissen zijn en zo verder.

Wat Nederlandse namen betreft: geef alsjeblieft Naturalis niet de schuld, veel van de echte kenners doen er niet aan en willen er niet aan, omdat je er internationaal niks aan hebt en alleen maar verwarring veroorzaken, hoewel dit per soortgroep verschil.. Af en toe lijkt iemand het bijvoorbeeld handig (soms op het moment dat er een boek moet verschijnen) om wel namen te verzinnen en gaat dan aan het werk, in de hoop dat dat dingen populair maakt. Andere namen zijn al decennia oud en zijn min of meer gewoon ontstaan (witte reus, bijvoorbeeld), en bijvoorbeeld bij de nachtvlinders geloof ik dat degene die een soort voor Nederland vindt, ook de naam mag verzinnen. Dan krijg je het vreselijk soort namen als "Hyena", "Schijnnonvlinder" en "Eekhoorn". Laat ik alsjeblieft niet beginnen over de geforceerde omdoping van het Negertje (of de Vlaamse Gaai die niet meer mocht).

Kortom, nogmaals: let alsjeblieft niet op Nederlandse namen, maar gebruik wetenschappelijke ;)
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Door het gebruik van Nederlandse namen maak je het voor een grotere groep mensen gemakkelijker om waarnemingen in te voeren. Bij het lieveheersbeestjesproject hebben we onder andere om die reden de Nederlandse namen herzien. Mensen zullen niet zo gauw enthousiast worden als ze een Propylea quatuordecimpunctata hebben gevonden, maar het schaakbordlieveheersbeestje wordt heel veel ingevoerd. Nederlandse namen maken het invoeren laagdrempeliger, maar ik ben het met Douwe eens dat ze ook voor veel verwarring zorgen. Bij het zoeken naar meer informatie over een soort kun je dus inderdaad beter uitgaan van de wetenschappelijke naam, hoe onuitspreekbaar die soms ook is.

corma

Nou, nou, die parende kevertjes hebben heel wat losgemaakt  ;D Dank allemaal voor jullie reacties!!! Voor alles is wel wat te zeggen. Zelf gebruik ik liever de Nederlandse namen als ik het met anderen over insecten heb: die zijn soms al lastig genoeg vanwege de lengte van de naam :rolleye: We moeten er soms met elkaar ook wel om grinniken, hoe men in vredesnaam op bepaalde namen is gekomen, maar die onthou je dan wel! Er zijn ook zo enorm veel insecten, dat het me bijna onbegonnen werk lijkt, om overal een passende naam bij te verzinnen, die ook nog enigszins ergens op slaat.
Daarnaast is het om verwarring te voorkomen idd handiger, de wetenschappelijke namen te gebruiken, als je iets op wilt zoeken in Waarneming.nl of elders op internet.
Ik hoop, dat er in het geval van mijn "Spitsmuisjes" in Waarneming.nl een aanpassing wordt gemaakt, zodat je wel op een simpele manier bij de bewuste kevers uitkomt. Dat voorkomt de verwarring die nu is ontstaan.
Verder wil ik een dikke pluim geven aan al die mensen, die vol enthousiasme reageren op die enorme hoeveelheid aan vragen, die worden voorgelegd aan het Forum. Dank zij hen kunnen wij de insecten een naam geven en meer over dat insect te weten komen!!!!!
Ook ben ik erg te spreken over het nieuwe systeem, waarbij je over het algemeen vrijwel meteen een naam hebt  bij de foto van het insect.
Als ik dan gevoelsmatig toch mijn twijfels heb of het inderdaad het insect betreft, dat ik heb gefotografeerd, stuur ik het toch altijd even door naar het Forum. Wil toch wel graag zeker weten, dat de goede naam bij dat insect terecht komt.

Vriendelijke groet aan allen, Corry