Validatie waarnemingen tijdens nestkastcontroles

Gestart door dwmaas82, juni 23, 2019, 09:39:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

dwmaas82

Goedendag,

Als coördinator van een uilenwerkgroep vind ik het belangrijk dat de data die wij verzamelen tijdens de jaarlijkse nestkastcontroles gevalideerd in de database van NDFF terecht komt. Daar zijn een aantal opties voor, waaronder natuurlijk de Nestkaart-invoer van Sovon. Daarnaast hebben we provinciaal een eigen invoerportaal. Dit zijn echter beiden geen vrij verkrijgbare bronnen.

Ik ben in het dagelijks leven werkzaam als ecoloog en maak als zodanig vaak gebruik van databases en verspreidingsatlassen. Het nadeel van een opvraag bij de NDFF is dat deze kosten vaak buitenproportioneel zijn t.o.v. de totale opdracht. Doorgaans biedt een blik op vrij verkrijgbare bronnen wel uitkomst.

Rondom de uilenbescherming kom ik er echter achter dat dit niet het geval is. Enerzijds logisch, want het is volgens de gedragsregels niet toegestaan om foto's van nesten te plaatsen. Doorgaans zijn al mijn waarnemingen tijdens nestkastcontroles dus afgeschermd (vervaagd en/of onder embargo) en zonder foto ingevoerd. Als ik nu voor de gemeente Geertruidenberg, ons werkgebied, op waarneming.nl een kaartbeeld opvraag van gevalideerde Steenuil-waarnemingen dan blijkt dat die er niet zijn. Wederom logisch, want zonder foto of ander bewijs volgt er geen validatie.

De laatste weken heb ik een enkele keer geprobeerd het fotoprobleem te omzeilen door op een poster met leeftijden van jonge uilen de betreffende foto met leeftijd aan te wijzen. Ik hoopte hiermee dat er wel een validatie zou volgen, maar tot op heden is dat nog niet het geval. Validatie bij vogels gaat meestal erg snel, dus na een week of twee ga ik er dan van uit dat deze optie ook niet werkt.

Wat mij bij de volgende vraag brengt: Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat mijn waarnemingen tijdens nestkastcontroles wel gevalideerd in waarneming.nl komen te staan? Ik vind het erg belangrijk dat ecologen of andere partijen die met deze informatie werken inzicht hebben in de verspreiding van uilensoorten binnen ons werkgebied, zodat ze bij ruimtelijke ontwikkelingen niet over het hoofd worden gezien.


Met vriendelijke groet,

Dennis Maas

Rijswijk †

#1
Ik heb hier helemaal geen verstand van hoor........

Maar wat ik zo denk als ik je verhaal lees: de nestkast controles worden uitgevoerd door de Uilenwerkgroepen. Ik weet niet wat de status van deze groepen is (vallen ze onder een organisatie, c.q worden ze erkend door een Organisatie?). Zou melding als Uilenwerkgroep in Waarneming,nl (dus niet op persoonlijke naam) gedurende de nesttijd niet de status kunnen krijgen om ongezien/ongecontroleerd(en zonder foto's) gevalideerd te worden?
Ik dacht ook begrepen te hebben dat de Uilenwerkgroepen de jongen ringen. Dit moeten dus door het Vogeltrekstation gecertificeerde ringers zijn.
Ik weet al helemaal niets van programma's, maar het moet toch denkbaar zijn dat jullie onder een specifieke naam als lid gedurende de broedperiode kunnen melden en dat het systeem daarop automatisch een validatie afgeeft?
Groet, Minke.

Michiel en Milka

Misschien werkt het om op dezelfde locatie een foto van een volwassen (steen?)-uil te plaatsen. Overige waarnemingen die voldoen aan de parameters krijgen dan automatische goedkeuring. Maar bij Steenuil is dat alleen binnen 1000 meter van de waarneming, dus misschien maar heel beperkt bruikbaar.
Groet, Michiel

hiskodevries

Dennis, ik heb even je Steenuil waarnemingen bekeken. Maar bij geen van de waarnemingen is een foto aan te treffen van een Steenuil. Daar komt geen groen vinkje van.
Heb je trouwens wel ingesteld dat je embargo waarnemingen door mogen naar de ndff? Als dat uit staat moet je geduld hebben tot de embargo datum verlopen is.
Wat Michiel zegt is de beste oplossing
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dwmaas82

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2019, 16:12:04 PM
Dennis, ik heb even je Steenuil waarnemingen bekeken. Maar bij geen van de waarnemingen is een foto aan te treffen van een Steenuil. Daar komt geen groen vinkje van.
Heb je trouwens wel ingesteld dat je embargo waarnemingen door mogen naar de ndff? Als dat uit staat moet je geduld hebben tot de embargo datum verlopen is.
Wat Michiel zegt is de beste oplossing

Beste Hisko, dat laatste heb ik even gecheckt. Er stond inderdaad geen vinkje bij de embargo waarnemingen. Bij deze is dat wel het geval.

Hier nog even eev voorbeeld van een waarneming met foto vanaf de poster: https://waarneming.nl/observation/174424698/

Het plaatsen van een foto van een volwassen Steenuil op dezelfde locatie zou inderdaad een oplossing zijn, ware het niet dat deze vaak niet voorhanden is. Het adulte vrouwtje is vaak aanwezig in de nestkast en het komt maar zelden voor dat het mannetje zich goed laat fotograferen op dat moment.


Groeten, Dennis

dwmaas82

Citaat van: Marleen op juni 23, 2019, 16:06:48 PM
Misschien even mail sturen naar info at waarneming punt nl en overleggen.

Misschien kun je de waarnemingen registreren en dat zij de foto's 'verbergen' uit de overzichten.
Dan zijn ze wel geregistreerd, maar zonder dat iedereen het ziet.

Maar dat moet je dan dus even eerst overleggen.

Of misschien is er een andere oplossing mogelijk.

Groetjes, Marleen

Beste Marleen, dat is wellicht een goede optie. Bedankt voor de suggestie.

Groeten, Dennis

hiskodevries

een foto van een poster heeft geen nut. Doe desnoods een foto van het vrouwtje op het nest of voeg een geluid toe van een roepende uil.
kortom een echt bewijs van levende vogels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0