Hoofdmenu

Paardengras?

Gestart door Geum rivale, juni 22, 2019, 15:52:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Op dit moment op veel plaatsten te zien, maar moeilijk te determineren. Met Heukels kom ik op Paardengras, maar dat ziet er op foto's toch anders uit en is bovendien een adventiefplant.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174704801/.
200 Kieldravik spec. - Ceratochloa spec.
datum: 2019-06-11
locatie: Lunteren - Woudse Wallepad (GE)

foto's:


Kees van Reenen

William de Jong

Lijkt me Gekielde dravik

Groeten, William de Jong

Pieter Stolwijk

Kafjes van Paardengras zijn niet of nauwelijks genaald. Gekielde dravik lijkt beter te passen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Geum rivale

Heukels sleutelt uit op Paardengras op grond van vraag 58: lemma van tweede bloem ongenaald. Ten minste, voor zover ik kon zien was dat het geval.
Kees van Reenen

Hinko

mvgr, Hinko

Geum rivale

Ingewikkeld. Ik kom inderdaad uit op kieldravik, en hij vraagt tussen de carinatus- en de catharticus-groep niet naar aanwezigheid van naalden, maar veel verder kom ik niet. Dan op grond van habitus maar op Gekielde dravik houden?
Is dat tegenwoordig inderdaad een algemene soort? Ik kom zulke planten in de omgeving (Lunteren, Veenendaal) meer tegen.
Kees van Reenen

nielseimers

Dit mag je inderdaad Gekielde dravik noemen.

Geum rivale

Kees van Reenen

Hinko

ik citeer het artikel: "Momenteel is blijkbaar enkel Bromus sitchensis een ingeburgerde en zich uitbreidende soort." NB dit betreft Belgiƫ maar de situatie in NL zal niet veel anders zijn. De meeste waarnemingen van Gekielde dravik op wrn.nl zullen eigenlijk B.sitchensis betreffen. Gezien de subtiele verschillen vraag ik mij af hoe deze soorten in de nieuwe Heukels zullen komen. Ik kan me goed voorstellen dat het Gekielde dravik s.l. wordt.
mvgr, Hinko

dirder

Citaat van: Hinko op juni 26, 2019, 16:33:03 PM
ik citeer het artikel: "Momenteel is blijkbaar enkel Bromus sitchensis een ingeburgerde en zich uitbreidende soort." NB dit betreft Belgiƫ maar de situatie in NL zal niet veel anders zijn. De meeste waarnemingen van Gekielde dravik op wrn.nl zullen eigenlijk B.sitchensis betreffen. Gezien de subtiele verschillen vraag ik mij af hoe deze soorten in de nieuwe Heukels zullen komen. Ik kan me goed voorstellen dat het Gekielde dravik s.l. wordt.

Ja, dit is ook de tendens in Noord-Amerika.
Groeten, Dirk Derdeyn.