Geparasiteerde dagpauwoog rupsen

Gestart door Rudy Soethof, juni 22, 2019, 00:07:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy Soethof

Omdat ik dit jaar heel erg weinig dagpauwoog vlinders en zelfs helemaal geen kleine vossen heb waargenomen, heb ik een kweekproef gedaan met een beperkt aantal dagpauwoog rupsen.
Op dit moment zit ik op 4 vlinderpoppen, 3 sluipwesppoppen en nog 2 rupsen in de groei.
Een paar jaar geleden kweekte ik regelmatig veel grotere aantallen op. Zowel dagpauwoog als kleine vos. En heb daarbij nooit sluipwesp poppen aangetroffen.
Mijn vraag is of er anderen zijn die sluipwesp kweek resultaten van dagpauwoog/kleine vos hebben.
Er blijken diverse sluipwespen te parasiteren op dagpauwoog rupsen. Maar de meeste verwijzingen zijn er naar Phobocampe confusa. Formeel bekend van Engeland, Belgiƫ en Duitsland.
Het is zeker de bedoeling om de imago's te laten determineren. Kan een uitdaging worden want waarschijnlijk de niet heel bekende subfamilie Campopleginae.
1 Sluipwesp onbekend - Ichneumonidae indet. pop, gezien
datum: 2019-06-18
locatie: Ooy (GE)

foto's:



Rudy Soethof

Even een update n.a.v. het imago dat uit pop 1 is gekomen https://waarneming.nl/observation/174902904/.







2019-06-18 pop
2019-07-02 imago

Het imago heb ik voor determinatie opgestuurd naar Kees Zwakhals. Met als resultaat Phobocampe zeker confusa onzeker. Campopleginae, altijd lastig.
Kees heeft vroeger al vaker Phobocampe confusa opgekweekt uit kleine vos. Dus niets nieuws onder de zon.
Er zijn nog 3 sluipwesppoppen over die uit moeten komen. Waarom die later zijn weet ik niet. Natuurlijke spreiding????