Valt er te zien van welke wants deze eitjes zijn? = bessenschildwants

Gestart door Rayan Majoor, juni 08, 2019, 09:21:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173999874/.
1 Wants onbekend - Heteroptera indet. ei, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2019-06-02
locatie: Barneveld - Landgoed de Schaffelaar (GE)

foto's:




Op blad van geoorde wilg gevonden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

Deze zullen van Dolycoris baccarum zijn. In principe maakt een wantsen mams veelal vrij aardige keuzes voor de plant waarop ze haar eitjes afzet, dus ook als je het niet weet is het meestal een veilige gok om de plant waar je de eitjes op gevonden hebt aan te bieden. In dit geval is het echt een veelvraat en kun je bijvoorbeeld ook een bont mengsel aan bomen, kruiden en grassen aanbieden.

Gedocumenteerde waardplanten zijn o.a. :  Carduus, Cirsium, Juniperus, Ribes, Rhamnus, Rubus, Vaccinium, Verbascum, Viburnum ... maar ze zuigen vast aan veel meer
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hoi Arp,

bedankt weer voor de uitgebreide reactie! Zou ook kunnen dat ik gek ben, maar vgm heb ik ooit eens eitjes gevonden die mogelijk van een wants waren die op andere insecten jaagt... dus vandaar dat ik het altijd maar even vraag :angel:
Ik heb de waarneming aangepast en ga eens kijken of ik een mooie opname kan maken met het opkweken :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Ja, Asopinae jagen natuurlijk op ander kleinwild, dus dan zou je inderdaad prooidieren moeten zoeken ipv plantjes, maar voor deze dus niet  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl